Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOİSTATİSTİK |
Birinci düzey |
BİY210 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; öğrencileri temel istatistik metotları ve temel istatistik metotlarının uygulanması ve yorumlanması hakkında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders istatistik yöntemlerinin biyolojik veriye uygulanmasını kapsar. Tanımlayıcı istatistikler, veri türleri, olasılık ve şans değişkenleri, önemli olasılık dağılımlarını, örnekleme yöntemlerini, önemlilik testlerini, güven aralığını, hipotez testlerini, iki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması konularını içerir.
|
1- |
İstatistiğe giriş(istatistik, biyoistatistik, örnek, populasyon ve verinin tanımı, örnek nasıl seçilir, veri nasıl toplanır, örnek ve populasyon arasındaki ilişki)
|
2- |
Özet istatistikler ( gövde yaprak dağılımı, histoğram, kutu ve nokta gösterimi, frekans tablosu oluşturma)
|
3- |
Tanımlayıcı istatistikler (ortalama,mod,medyan,varyans,standart sapma, değişim aralığı)
|
4- |
Veri türleri ve verinin kodlanması
|
5- |
Olasılık ve şans değişkenleri
|
6- |
Önemli olasılık dağılımları
|
7- |
Önemli olasılık dağılımları
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Örnekleme dağılımları
|
10- |
Önemlilik testleri
|
11- |
Önemlilik testleri
|
12- |
Güven aralığı
|
13- |
İki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması
|
14- |
İki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İstatistik, biyoistatistik, veri, örnek ve populasyonu tanımlar
|
2- |
Gövde yaprak dağılımı, histogram, nokta gösterimi ve kutu gösterimini çizer ve frekans tablosunu oluşturur
|
3- |
Ortalama, medyan, varyans, standart sapma, değişim aralığı, örnek dilimleri, varyasyon katsayısı ve mod u hesaplar
|
4- |
Veri türlerini karşılaştırır, veriyi kodlar, kodlanmış veriden ortalama ve varyansı hesaplar, olasılığı hesaplar ve tesadüfi değişkenlerin özelliklerini tanımlar
|
5- |
Binomiyal dağılım, poisson dağılımı, normal dağılım, standart normal dağılım, t dağılımı ve ki-kare dağılımını karşılaştırır
|
6- |
Normal dağılım, standart normal dağılım ve t dağılımı altında kalan alanları belirler
|
7- |
Örnek dağılımlarından ortalama ve varyansı hesaplar; ki-kare testi yapar
|
8- |
Hipotezi test eder
|
9- |
Güven aralığını hesaplar
|
10- |
İki örneğin ortalamalarını karşılaştırır
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
21
|
21
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
111
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İkiz, F., Püskülcü, H., Eren, Ş., İstatistige Giriş, Barış Yayınları, İzmir, Türkiye, 1998.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ferguson, G.A., Takane, Y., Statistical analysis in psychology and education, 6th edition, McGraw-Hill Book Company New York, U.S.A. 1989.
|
|