Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Biyoloji > BİYOİSTATİSTİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Birinci düzey BİY210 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı; öğrencileri temel istatistik metotları ve temel istatistik metotlarının uygulanması ve yorumlanması hakkında bilgilendirmektir.
Dersin tanımı Bu ders istatistik yöntemlerinin biyolojik veriye uygulanmasını kapsar. Tanımlayıcı istatistikler, veri türleri, olasılık ve şans değişkenleri, önemli olasılık dağılımlarını, örnekleme yöntemlerini, önemlilik testlerini, güven aralığını, hipotez testlerini, iki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması konularını içerir.

Dersin içeriği
1- İstatistiğe giriş(istatistik, biyoistatistik, örnek, populasyon ve verinin tanımı, örnek nasıl seçilir, veri nasıl toplanır, örnek ve populasyon arasındaki ilişki)
2- Özet istatistikler ( gövde yaprak dağılımı, histoğram, kutu ve nokta gösterimi, frekans tablosu oluşturma)
3- Tanımlayıcı istatistikler (ortalama,mod,medyan,varyans,standart sapma, değişim aralığı)
4- Veri türleri ve verinin kodlanması
5- Olasılık ve şans değişkenleri
6- Önemli olasılık dağılımları
7- Önemli olasılık dağılımları
8- ARA SINAV
9- Örnekleme dağılımları
10- Önemlilik testleri
11- Önemlilik testleri
12- Güven aralığı
13- İki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması
14- İki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İstatistik, biyoistatistik, veri, örnek ve populasyonu tanımlar
2- Gövde yaprak dağılımı, histogram, nokta gösterimi ve kutu gösterimini çizer ve frekans tablosunu oluşturur
3- Ortalama, medyan, varyans, standart sapma, değişim aralığı, örnek dilimleri, varyasyon katsayısı ve mod u hesaplar
4- Veri türlerini karşılaştırır, veriyi kodlar, kodlanmış veriden ortalama ve varyansı hesaplar, olasılığı hesaplar ve tesadüfi değişkenlerin özelliklerini tanımlar
5- Binomiyal dağılım, poisson dağılımı, normal dağılım, standart normal dağılım, t dağılımı ve ki-kare dağılımını karşılaştırır
6- Normal dağılım, standart normal dağılım ve t dağılımı altında kalan alanları belirler
7- Örnek dağılımlarından ortalama ve varyansı hesaplar; ki-kare testi yapar
8- Hipotezi test eder
9- Güven aralığını hesaplar
10- İki örneğin ortalamalarını karşılaştırır

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 21 21
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     111
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İkiz, F., Püskülcü, H., Eren, Ş., İstatistige Giriş, Barış Yayınları, İzmir, Türkiye, 1998.
Yardımcı Kaynaklar Ferguson, G.A., Takane, Y., Statistical analysis in psychology and education, 6th edition, McGraw-Hill Book Company New York, U.S.A. 1989.

Ders ile ilgili dosyalar