Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > TERMİNOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TERMİNOLOJİ Birinci düzey TRM 101 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞRUL TOLGA DEMİRTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Her anabilim dalından bir hoca dönüşümlü olarak derse girmekte ve kendi anabilim dallarıyla ilgili terminoloji kavramlarını anlatmaktadır.
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Dersler teorik olarak işlenmekte olup, ders sonunda öğrencilerden soru-cevap tekniği ile her konunun genel tekrarı yapılmaktadır.
Dersin amacı Lisans öğrencilerinin eğitim hayatı boyunca karşılarına çıkacak olan terminoloji kavramlarının öğretilmesidir.
Dersin tanımı Eczacıların neredeyse her alanda ihtiyaç duyduğu terminoloji bilgisinin kazandırılmasıdır.

Dersin içeriği
1- - Biyokimya Terminolojisi
2- - Temel Bilimler Terminolojisi
3- - Analitik Kimya Terminolojisi
4- - Farmakoloji Terminolojisi
5- - Farmakoloji Terminolojisi
6- - Farmasötik Mikrobiyoloji Terminolojisi
7- - Farmakognozi Terminolojisi
8- - Farmasötik Toksikoloji Terminolojisi
9- - Farmasötik Kimya Terminolojisi
10- - Farmasötik Botanik Terminolojisi
11- - Eczacılık İşletmeciliği Terminolojisi
12- -Eczacılık Tarihi ve Etiği Terminolojisi
13- - Farmasötik Teknoloji Terminolojisi
14- - Farmasötik Biyoteknoloji Terminolojisi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İlacın ruhsatlandırılması sürecindeki olaylarla ilgili kavramlar hakkında fikir sahibidir. Altdalları tanır ve temel ilgili alanlarını genel olarak ifade edebilir. Sık karşılaşılan farmakolojik etkileri tanımlayabilir ve birbirinden ayırt edebilir. İlaçla ilgili kavramlar hakkında fikir sahibi olur. Farmakokinetik olayları tanır ve kısaca tanımlayabilir.
2- Farmasötik teknolojiyi tanımlar, çalışma alanını açıklar. Eczacılıkta kullanılan farmasötik dozaj şekillerini sıralar. Uygulama yolları hakkında temel bilgileri kavrar. Reçete çeşitlerini sınıflandırır ve özelliklerini, farklılıklarını açıklar. Farmasötik dozaj şekillerini sınıflandırır. İlaç ruhsatlandırılmasını açıklar ve ruhsatlandırma aşamasındaki izlenen yolları sıralar, ilgili kurumları açıklar. Moleküler biyoloji, biyoteknoloji ve farmasötik biyoteknoloji ile ilgili kavramları tanımlayabilir.
3- Farmasötik mikrobiyoloji ve alt dallarını tanır. İmmünoloji, bakteriyoloji, mikoloji,parazitoloji ve viroloji alanındaki ilgili tüm tıbbi terimleri ve bu terimler arasındaki ilişkileri yorumlar.
4- Asit ve baz tanımları, çözelti türleri ve konsantrasyon birimlerini ifade edebilir. Klasik (Yaş) Yöntemler ve Enstrümantal (Aletli) Yöntemleri tanımlayabilir ve birbirinden ayırt edebilir.
5- Farmakognozi hakkında fikir sahibidir. Doğal kaynaklı etken maddeleri tanır ve kısaca tanımlayabilir. Doğal kaynaklardan etken maddelerin eldesi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. Bitkisel ilaç ve drog kavramını açıklar ve kalite kontrolünde kullandığı Farmakope ve monograflar hakkında bilgi verir.
6- Toksikoloji ve alt dallarının faaliyetlerini ifade edebilir. İlaçların ve ilaç dışı kimyasalların istenmeyen ve toksik etkileri ile ilgili kavramları tanır. Hedef organ toksisitesi ve özel toksik etkiler ile ilgili terimleri ayırt edebilir.
7- Biyokimya ile ilgili kavramlar hakkında fikir sahibidir. Biyokimyasal molekülleri tanır ve yapıları ile ilgili temel kavramları ifade edebilir. Biyomoleküllerin metabolizmasını bilir ve ilgili hastalıklar hakkında bilgi ve fikir sahibidir.
8- Eczacılık işletmeciliğiyle ilgili önem teşkil eden kelimeleri tanır. Temel işletme fonksiyonları hakkında fikir sahibi olur. Eczacılıkla ilgili önem teşkil eden eski kelimeleri ve eczacılık mevzuatında geçer terminolojiyi tanır. Tıbbi ve farmasötik deontoloji ve etik kavramlar hakkında fikir sahibi olur. Muvazaa kavramını tanır.
9- Organik Kimya ve Farmasötik Kimya konuları içerisinde geçen ilaçlarla ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
10- Farmasötik Botanik dersinde geçen latince kelimeleri kurallara uygun bir şekilde telafuz edebilir ve yazabilir. Farmasötik Botanik dersinde geçen bazı spesifik terimler ve anlamları hakkında fikir sahibi olur.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 5 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İlaç ve Eczacılık Terimleri Sözlüğü (TDK)
Yardımcı Kaynaklar İlgili anabilim dalları tarafından önerilen kaynaklar kullanılmaktadır.

Ders ile ilgili dosyalar