Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe, İngilizce
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ MAHMUT ALPER ALTINOK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MAHMUT ALPER ALTINOK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste, böceklerin birey bazında ekolojisi ve davranışları incelenecektir. Bu çerçevede abiyotik koşullara nasıl cevap verdikleri, kaynaklara ulaşmada kullandıkları yollar, ve ulaşılan kaynakların nasıl bir denge içinde değerlendirildiğine yönelik bilgiler vermek dersin ana amacıdır.
|
Dersin tanımı
|
Böcekler, gerek taksonomik çeşitlilik gerekse ekolojik fonksiynoları bakımından dünya üzerindeki dominant gruptur ve ecosistemin işleyişinde önemli görevler üstlenirler. Birçok organizma için besin kaynağı olma, predatör, parazitoid, hastalık vektörlüğü gibi işlevleri yerine getirirler. Böcek ekolojisi ve davranışları dersi, böcekler ve canlı-cansız çevreleri arasındaki tüm bu ilişkileri incelemektedir.
|
1- |
Böcek ekolojisi nedir ve neleri kapsamaktadır
|
2- |
Böceklerin farklı abiyotik koşullara verdikleri tepkiler. Biyomlar, çevresel varyasyonlar, yıkıcı etkide bulunan olaylar
|
3- |
Farklı abiyotik koşullarda böceklerin hayatta kalma stratejileri, termoregülasyon
|
4- |
Su dengesi, hava ve su kimyası ve diğer abiyotik faktörler
|
5- |
Yayılma davranışlarını etkileyen faktörler, kalabalık grupların etkileri
|
6- |
Besin durumu, habitat ve kaynakların durumu, yayılma mekanizmaları
|
7- |
Kaynakların elde edilmesi, kaynağın kalitesi, besin kalitesindeki değişiklikler,
|
8- |
Bitkinin kimyasal savunma mekanizmaları
|
9- |
Arthropodların savunma mekanizmaları
|
10- |
Kaynakların mevcudiyeti ve uygunluğuna karar verme. Uygun kaynakların keşfi, kaynağa yönlenme, öğrenme davranışları
|
11- |
Kaynakların elde edilmesinde kaynağın maliyeti, arama ve yayılma davranışları, çiftleşme davranışı
|
12- |
Üreme ve sosyal davranışlar, rekabetçi, savunmacı ve mutualistik davranışlar, kaynak kullanımının etkinliği ve bunu etkileyen faktörler
|
13- |
-
|
14- |
-
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Böcek ekolojisi nedir, canlı ve cansız çevreyle ilişkileri nelerdir?
|
2- |
Farklı abiyotik koşullara böcekler nasıl cevap verir ve hangi hayatta kalma stratejilerini kullanırlar?
|
3- |
Böceklerin yayılışını etkileyen başlıca faktörler nelerdir?
|
4- |
Böcekler yaşam alanı, besin vb. kaynaklara nasıl ulaşır, kaynağın uygunluğu nasıl değerlendirilir, böceğe belirli bir maliyeti olan kaynakların kullanımına ve kullanım miktarına böcekler hangi kriterler çerçevesinde karar verir?
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
3
|
42
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|