Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bitki Koruma (y.l.) > BÖCEK DAVRANIŞLARI VE EKOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BÖCEK DAVRANIŞLARI VE EKOLOJİSİ İkinci düzey ZBK 541 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe, İngilizce
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ MAHMUT ALPER ALTINOK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MAHMUT ALPER ALTINOK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu derste, böceklerin birey bazında ekolojisi ve davranışları incelenecektir. Bu çerçevede abiyotik koşullara nasıl cevap verdikleri, kaynaklara ulaşmada kullandıkları yollar, ve ulaşılan kaynakların nasıl bir denge içinde değerlendirildiğine yönelik bilgiler vermek dersin ana amacıdır.
Dersin tanımı Böcekler, gerek taksonomik çeşitlilik gerekse ekolojik fonksiynoları bakımından dünya üzerindeki dominant gruptur ve ecosistemin işleyişinde önemli görevler üstlenirler. Birçok organizma için besin kaynağı olma, predatör, parazitoid, hastalık vektörlüğü gibi işlevleri yerine getirirler. Böcek ekolojisi ve davranışları dersi, böcekler ve canlı-cansız çevreleri arasındaki tüm bu ilişkileri incelemektedir.

Dersin içeriği
1- Böcek ekolojisi nedir ve neleri kapsamaktadır
2- Böceklerin farklı abiyotik koşullara verdikleri tepkiler. Biyomlar, çevresel varyasyonlar, yıkıcı etkide bulunan olaylar
3- Farklı abiyotik koşullarda böceklerin hayatta kalma stratejileri, termoregülasyon
4- Su dengesi, hava ve su kimyası ve diğer abiyotik faktörler
5- Yayılma davranışlarını etkileyen faktörler, kalabalık grupların etkileri
6- Besin durumu, habitat ve kaynakların durumu, yayılma mekanizmaları
7- Kaynakların elde edilmesi, kaynağın kalitesi, besin kalitesindeki değişiklikler,
8- Bitkinin kimyasal savunma mekanizmaları
9- Arthropodların savunma mekanizmaları
10- Kaynakların mevcudiyeti ve uygunluğuna karar verme. Uygun kaynakların keşfi, kaynağa yönlenme, öğrenme davranışları
11- Kaynakların elde edilmesinde kaynağın maliyeti, arama ve yayılma davranışları, çiftleşme davranışı
12- Üreme ve sosyal davranışlar, rekabetçi, savunmacı ve mutualistik davranışlar, kaynak kullanımının etkinliği ve bunu etkileyen faktörler
13- -
14- -
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Böcek ekolojisi nedir, canlı ve cansız çevreyle ilişkileri nelerdir?
2- Farklı abiyotik koşullara böcekler nasıl cevap verir ve hangi hayatta kalma stratejilerini kullanırlar?
3- Böceklerin yayılışını etkileyen başlıca faktörler nelerdir?
4- Böcekler yaşam alanı, besin vb. kaynaklara nasıl ulaşır, kaynağın uygunluğu nasıl değerlendirilir, böceğe belirli bir maliyeti olan kaynakların kullanımına ve kullanım miktarına böcekler hangi kriterler çerçevesinde karar verir?
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
2- Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
3- Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
4- Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
5- Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
6- Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
7- Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 3 42
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar