Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ BİLİMİNE GİRİŞ |
Birinci düzey |
ENM 205 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLHAN TOĞA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Emel KIZILKAYA AYDOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İnsanın fiziksel doğal boyut (anatomik yapı), organizma özellikleri, psikolojik yapısı ve kapasite sınırlarını dikkate alarak onun yeteneklerinden en üst düzeyde yaralanma tekniklerini bulmak, işin insana insanın da çevre, ürün veya işe uyumunu sağlamak için gerekli düzenleme ve şartların sağlanmasına yönelik öğrencilerin iş hayatına hazırlanmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik özelliklerini, fiziksel kapasitelerini ve toleranslarını göz önüne alarak, endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile olabilecek organik ve psiko-sosyal stresler karşısında, sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışan, üretim çıktılarının insana uyumunu başlangıç (giriş) düzeyinde araştıran disiplinli bir araştırma geliştirme çalışmalarıdır.
|
1- |
Ergonomiye giriş, ergonominin tarihi ve tanımlaması, sistem tasarımı ve görev analizlerine giriş.
|
2- |
İnsanın anatomik ve psikolojik yapısı, antropometri.
|
3- |
İnsan ve Fizyoloji, İnsanın mekanik, fiziksel ve biyokimyasal fonksiyonları ve sistemleri.
|
4- |
Çevresel faktörler (İklimlendirme, gürültü, titreşim, aydınlatma, zararlı faktörler vb.).
|
5- |
iş yeri tasarımı, yerleşim ve çalışma alanı düzenlenmesi.
|
6- |
Makine iletişim organları ve dizaynı, makine-insan ara kesiti, ergonomik çevre ve makine tasarımları.
|
7- |
İş kazları ve önlemleri, koruyucu melbusat,
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
İş Sağlığı ve Güvenliği
|
10- |
Risk analizi
|
11- |
Ergonomik düzenlemeler ve gelişen ergonomik programlar
|
12- |
Ürün ergonomisi ve kullanılabilirliği
|
13- |
Proje sunumları
|
14- |
Proje sunumları
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ergonomik problemleri belirleyebilir ve çözüm yaklaşımı geliştirebilir.
|
2- |
Farklı bilim dallarından kişilerle ortak bir çalışma yürütebilir.
|
3- |
İşyeri ve çalışma koşullarının düzenlenmesi için hangi teknikleri ve araçları kullanacağını belirleyebilir.
|
4- |
Ergonomik açıdan istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlayabilir.
|
5- |
İş güvenliği ve işçi sağlığı konularında gerekli çalışmaları yapabilir
|
6- |
İnsan-makine ve İnsan-bilgisayar etkileşimleri konusunda yeterli düzeyde biliyi sahip olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
1
|
3
|
3
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
87
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notu,
Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd and Russell Beale. (2003) Human Computer, Interaction (third edition), Prentice Hall
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fatih C Babalık, Mühendisler için ergonomi işbilim,Dora yayıncılık
Shneiderman, B. (1998). Designing the User Interface:Strategies for Effective Human-Computer Interactions, 3rd edition, Reading, MA: Addison-Wesley 2. The human-computer interaction handbook : fundamentals, evolving technologies, and emerging applications / Julie A. Jacko, Andrew Sears, editors. Publication Info.Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
|
|