Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > RENK BİLGİSİ VE ÖLÇÜMÜ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
RENK BİLGİSİ VE ÖLÇÜMÜ Birinci düzey TEKP 401 Zorunlu 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ASIM DAVULCU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ASIM DAVULCU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Rengin spektrofotometrik özelliklerini, standart ışık kaynaklarını, renk ölçüm metodlarını, açıklık, kromatik koordinatları, CIE sistemini, beyazlık derecesini, renk toleranslarını, renk karışımlarının tanımlanması ve tristimulus değerlerini, renk farklılığını, renk ölçümü fonksiyonunu ve bıya reçetelerinin hesaplanmasının belirlenmesi
Dersin tanımı Rengin tekstilde önemi ve ölçümü ile ilgili bilgi veren bir derstir.

Dersin içeriği
1- Renk Bilgisine Giriş
2- Nasıl renkli görürüz
3- Elektromanyetik radyasyonun, dogal ve suni ısıgın yapısı. CIE standart ısık kaynakları.
4- Renk Bilimi giriş
5- Renk Bilimi, tristimulus degerleri
6- Tristimulus degerleri ve renk görünümü arasındaki iliskiler,
7- Rnk ölçümü uygulamaları
8- Renk Sistemleri (CIE, Munsell, Ostwald Sistemi)
9- Beyazlık Ölçümü
10- Renk farklılıklarının degerlendirilmesi
11- Bilgisayarlı renk ölçüm cihazları
12- Reçete hesaplama,
13- Spektral fotometrede otomatik reçete hesaplama uygulamaları
14- Spektral fotometrede otomatik reçete hesaplama uygulamaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Renk ve renk armonilerinin tanımlanması
2- Renk çemberini tanımlanması
3- Renk ve ölçüm sistemlerini birbiriyle iliskilendirebilme
4- Reçete hesaplayabilme.
5- Beyazlık derecelerini karsılastırabilme.
6- Metameri, sarılık indisi, tristimulus degerlerini hesaplayabilme.
7- Renk degerlerini sorgulayabilme
8- Isık kaynaklarını tanımlayabilme, karsılastırabilm
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 4 48
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 10 20
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 13 1 13
Toplam iş yükü     135
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar 1.Principles of Color Technology,F. Billmeyer,M. Saltzman, John Wiley,0-471-03052- X,New York,1981 2. Tekstilde Renk Ölçümü ve Reçete Çıkarma, Kerim Duran, Ege Üniversitesi,975-483-496- 2, İzmir, 2001

Ders ile ilgili dosyalar