Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır
|
Dersin amacı
|
Bizans Resim Sanatı dersinin amacı; 9-14. yüzyıllar arasında Anadolu, başkent (Constantinopolis) ve yurt dışındaki duvar resimleri, mozaik, ikona, ve el yazmalarındaki resimleri teknik, üslup, ikonografik ve resim programı açısından ayrıntılı olarak incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Bizans Resim Sanatı dersi; 9-14. yüzyıllar arasında Anadolu, başkent (Constantinopolis) ve yurt dışındaki duvar resimleri, mozaik, ikona, ve el yazmalarındaki resimleri içerir.
|
1- |
İkonoklazm öncesi ve sonrası Anadolu’da duvar resmi (Güzelöz Haç Kilise, Göreme’de Barbara, Elmalı, Karanlık Kiliseler, Ihlara’da Eğritaş Kilisesi).
|
2- |
İstanbul’da H.Sophia Mozaikleri (9-10.y.y.).
|
3- |
Kapadokya’da Arkaik dönem duvar resimleri (Çavuşin Güvercinlik v.b.)
|
4- |
10-11. yüzyıl el Yazmaları.
|
5- |
Yunanistan’da Komnenos dönemi duvar resimleri; Phocide’de H.Lukas, Daphni ve Nea Moni.
|
6- |
İstanbul’da (H.Sophia) ve Kiev’de (H.Sophia) Komnenos dönemi duvar resimleri (11-12. y.y.).
|
7- |
Anadolu’da Komnenos dönemi duvar resimleri: Demre’de H.Nikolaos , Akhisar’da Çanlı Kilise, Niğde’de Konstantin Bazilikası.
|
8- |
Ara Sınav (Vize)
|
9- |
Komnenos dönemi el yazmaları.
|
10- |
Komnenos dönemi el yazmaları.
|
11- |
İstanbul’da Son Devir; Paleologos dönemi(13-14 y.y.) duvar resimleri ve mozaikleri ; Chora Manastırı kilisesi ve Paraklesionu, Pammakaristos Kilisesi v.b.
|
12- |
13. Anadolu’da Son Devir; Paleologos dönemi (13-14 y.y.) duvar resimleri: Trabzon’da H.Sophia , Göreme’de Elmalı, Karanlık, Çarıklı Kiliseleri
|
13- |
Paleologos Dönemi el yazmaları
|
14- |
İkonoklazm öncesi ve sonrası Anadolu’da duvar resmi (Güzelöz Haç Kilise, Göreme’de Barbara, Elmalı, Karanlık Kiliseler, Ihlara’da Eğritaş Kilisesi).
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İkonoklazm öncesi ve sonrası Anadolu’da duvar resmini özellikleri ile tanır.
|
2- |
İstanbul’da H.Sophia Mozaiklerini (9-10.y.y.), özelliklerini, yapım tekniklerini bilir.
|
3- |
Kapadokya’da Arkaik dönem duvar resimlerinin hangi yapılarda ve hangi özelliklerde olduğunu bilir.
|
4- |
10-11. yüzyıl el Yazmalarını tanır.
|
5- |
Yunanistan’da Komnenos dönemi duvar resimleri; Phocide’de H.Lukas, Daphni ve Nea Moni örnekleriyle öğrenir.
|
6- |
İstanbul’da (H.Sophia) ve Kiev’de (H.Sophia) Komnenos dönemi duvar resimlerini (11-12. y.y.)bilir.
|
7- |
Anadolu’da Komnenos dönemi duvar resimlerini yapı örnekleri üzerinde öğrenir.
|
8- |
Komnenos dönemi el yazmalarını tanır.
|
9- |
İstanbul’da Son Devir; Paleologos dönemi(13-14 y.y.) duvar resimleri ve mozaikleri ve Anadolu’da Son Devir; Paleologos dönemi (13-14 y.y.) duvar resimlerini mimari yapı örnekleriyle öğrenir.
|
10- |
İkonoklazm öncesi ve sonrası Anadolu’da duvar resminin (Güzelöz Haç Kilise, Göreme’de Barbara, Elmalı, Karanlık Kiliseler, Ihlara’da Eğritaş Kilisesi) özelliklerini bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
|
|
2- |
Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
3- |
Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
|
|
4- |
Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
|
|
5- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
|
|
6- |
Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
|
|
7- |
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
8- |
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
|
9- |
Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
|
|
10- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
5
|
4
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
4
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
7
|
7
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
15
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Monalis Chatzidakis, Byzantine and Early Byzantine Painting , new York 1965. Marcel Restle, Byzantine Wall painting in Asia Minor, I-III, Recklinghausen 1967. Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.
|
|