Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK 3 |
Birinci düzey |
FBÖ 205 |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. UĞUR BÜYÜK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. UĞUR BÜYÜK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
Anlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Deney
Sorun/Problem Çözme
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin ısı, optik, ses, dalgalar ve modern fizik konuları (izafiyet, atom modelleri, fotoelektrik vb.) hakkında temel bilgileri kavramaları ve bilgilerini güncel hayat ve öğretmenlik mesleği ile ilişkilendirmeleri.
|
Dersin tanımı
|
ı ve sıcaklık, maddenin ısısal özellikleri, termodinamik yasaları, tersinir ve tersinmez olaylar, verim ve entropi; ışığın yapısı, hızı ve kaynakları; yansıma ve aynalar; kırılma ve mercekler; girişim, ince filmler, kırınım, çözünürlük, kutuplanma; optik araçlar, büyüteç, gözlük, mikroskop, vb.; dalga hareketi, kinematiği, dinamiği, enerjisi, yansıma, kırılma ve girişimi, ses dalgaları, duran dalgalar, rezonans, ses şiddeti, Doppler olayı; Atom modelleri, enerji düzeyleri, atomik ve moleküler spektrumlar; görelilik; siyah cisim ışıması, fotoelektrik ve Compton olayı; dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalgaları, Heisenberg Belirsizlik ilkesi, Schrödinger dalgası ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler.
|
1- |
Maddenin halleri, ısı ve sıcaklık, öz ısı, termometre çeşitleri, termodinamik yasaları
|
2- |
Isı ve Sıcaklık Deneyleri. Işığın yapısı, aydınlanma, gölge, yarı gölge, Ay ve Güneş tutulmaları. Düzlem aynalarda yansıma kuralları, Çukur ve Tümsek aynalarda yansıma ve görüntü
|
3- |
Işığın kırılması, İnce kenarlı ve kalın kenarlı mercekler, optik araçlar. Dalgaların temel özellikleri, periyot, frekans, genlik, genişlik
|
4- |
Yay dalgaları. Su dalgaları
|
5- |
Dalga optiği ve kinematiği, girişim, ince filmler, kırınım, Young deneyi. Ses dalgaları
|
6- |
Optik Deneyler
|
7- |
Elektromanyetik dalgalar. Çekirdek fiziği, fizyon, füzyon
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Klasik fiziğe genel bakış ve modern fiziğe giriş. Göreli hareket
|
10- |
Zaman genişlemesi, Rossi-Hall Deneyi. Yüksek hızlarda uzunluk değişimi
|
11- |
Fotoelektrik Olay, Einstein?ın fotoelektrik denklemi. Compton Olayı
|
12- |
Atom modelleri: Thomson, Rutherford, Bohr.
|
13- |
Enerji düzeyleri, enerji spektrumu. Dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalga boyu, belirsizlik ilkesi
|
14- |
Modern atom teorisi. Schrödinger dalgası
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Isı ve sıcaklık arasındaki farkı açıklayabilir 2. Termometre çeşitlerini tanır
|
2- |
Isı ile ilgili temel kavramları günlük hayatla ilişkilendirir 4. Işığın yansıma ve kırılma kanunlarını açıklar
|
3- |
Dalgaların farklı ortamlardaki hareketlerini açıklar
|
4- |
Ses dalgalarının iletimini günlük hayat ile ilişkilendirir.
|
5- |
Klasik fizik ile modern fizik arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklar
|
6- |
İzafiyet teorisini tanır
|
7- |
Atom modellerini tanır
|
8- |
Modern atom teorisine katkı sağlayan bilim insanlarını tanır.
|
9- |
Fotoelektrik ve Compton olaylarını öğrenir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
6
|
1
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
100
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Serway, R.A., & Beichner, R.J. Fen ve Mühendislik için Fizik 1. Palme Yayıncılık, Ankara.
2. Serway, R.A., & Beichner, R.J. Fen ve Mühendislik için Fizik 2. Palme Yayıncılık, Ankara.
3. Serway, R.A., & Beichner, R.J. Fen ve Mühendislik için Fizik 3. Palme Yayıncılık, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
4. Halliday, D., & Resnick, R. Fiziğin temelleri. Termodinamik problem çözümleri 1-2. Arkadaş yayınevi, Ankara.
5. Özdoğan, T., Kara, M., Gümüş, S., & Orbay, M. Modern Fiziğe Giriş (Problem Çözümlü). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
|
|