Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİNLEME KONUŞMA I |
Birinci düzey |
ÇER 105 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
cerkesce
|
Koordinatör
|
DOÇ. IRINA ÖZDEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. IRINA OZDEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Çerkes dilinde konuşmayı anlamayı ve A1 düzeyinde düşünceleri ifade etmeyi öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilere, öğrenme hedefleri, sosyal hedefleri ile ilgili konuları dinlemek için eğitim metinleri sunulmaktadır. Verilen eğitim konularındaki metinleri dinlemeyi sağlar: Tanışma, Aile, Arkadaşlık, Çalışma. Minyatürler temelinde, sorulara cevap vermek, kendi ifadelerini oluşturmak, metinlerin içeriğine, konuşma durumlarına karşılık vermek için beceriler oluşturulur. Bir bilgi edinme kaynağı olarak, doğrudan bir yöntem olan bir ses-dili yöntemi kullanılır.
|
1- |
Kelime bilgisinin "Tanışma" konusundaki anlatımı. ünlülerin ve ünsüzlerin telaffuzu üzerinde çalışır. Sorular kimler? ne? Aktif kelime özümlemesi.
|
2- |
İşitme ve telaffuz becerilerinin oluşumu. İyi günler! Günaydın! Adın ne Benim adım ... Sesler д, дж, х, хь, ф, ф1. Ünsüzlerin telaffuzu. Cümlelerin tonlaması. Basit cümleler.
|
3- |
İşitme ve telaffuz becerilerinin oluşumu. Basit cümleler. Nerede yaşıyorsun? Nerelisin? Ben ... içinde yaşıyorum ... Seslerin Telaffuz: ky, k1, ky. Kelime öğrenme: burada, оrada, nerede ?
|
4- |
İşitme ve telaffuz becerilerinin oluşumu. "Tanışma" hakkında eğitim çalışmaları. Aktif kelimelerin anlatımı: anladım, sor, anlamadım, tekrarlama, lütfen, cevap verin. Seslerin Telaffuz: ky, ry, ly, 1e, ry. ИК 1 (.), ИК2 (?) İntonal yapıları
|
5- |
Pratik grup çalışması. Bir mikro metin içinde kelimeleri, cümleleri ve cümleleri tanıma. Şahıs zamirleri.
|
6- |
İşitme ve telaffuz becerilerinin oluşumu. Çift harflerin okunması ve telaffuzu. "Aile" üzerine eğitim çalışmaları. Olumlu ve olumsuz cevaplar. Ailen var mı? Evet, bir ailem var. Kardeşin var mı? Hayır, erkek kardeşim yok.
ИК1, ИК2 (?), ИК3 (?).
Kabardey-çerkes dilinin vakal sistemi. Nominal durum.
|
7- |
İşitme ve telaffuz becerilerinin oluşumu. Aniden seslerin telaffuz edilmesi. Sözcüksel materyalin "Aile", "Çalışma" konusundaki anlatımı. İyelik zamirleri, benimki, seninki, onunkibizimki, sizinki, onlarınkı. Zamirlerin zamansal durumu. Şimdiki zamanın fiilleri. Tekil ve çoğul fiiller.
|
8- |
ara sınav
|
9- |
"Ailem", "Arkadaşım" temalı sözcüklerin anlatımı. İşitme ve telaffuz becerilerinin oluşumu. Olumlu ve olumsuz cevaplar içeren basit cümle yapıları. İyelik zamirleri, sizinki, bizimki, bizimki, sizinki, onlar. Şimdiki zamanın fiilleri.
|
10- |
Soru ve cevap tonlama. Soru kelimeleri kim? Ne? Nerede? Ne zaman? Nereden? Kabardey-Çerkes dilinin vakal sistemi. Yaratıcı sendikalarla karmaşık cümleler.
|
11- |
Soru cümlesi olmayan cümlelerin tonlama dönüşümü: "Üniversitede okuyor musun?" "Evet, üniversitede okuyorum."
|
12- |
Dilbilgisi bilgisinin pekiştirilmesi üzerine pratik çalışma. İletişimsel konuşma (durumsal) alıştırmalar. Resimler üzerinde çalışın. Diyalogların oluşturulması.
|
13- |
"Ziyaret etmek" temasına ilişkin sözlü materyalin anlatımı. Gelecek zamanın fiilleri. İletişimsel konuşma (durumsal) alıştırmalar. Diyalog ve monolog. Durumsal durum.
|
14- |
Sözlü materyalin "Sağlık" konusundakianlatımı. Gelecek zamanın fiilleri. İletişimsel konuşma (durumsal) alıştırmalar. Diyalog ve monolog. Sıfatlar.
|
15- |
Final sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Anadili konuşulan materyalin hacmindeki konuşmasını anlamak;
Konuya aşina olan metinleri ve argümanları anlatmak.
|
2- |
çalışılan materyalin hacminde çalışılan dilin konuşmacılarıyla diyaloglara katılmaya hazırlık;
Çalışılan konularda küçük monologlar yapmak.
|
3- |
Metnin genel bir anlayış düzeyinde:
• konuşmacının ana amacını ve amaçlarını anlamak;
• metnin temasını belirlemek;
• metnin ana fikrini vurgulayın;
• katılımcıları iletişimde tanımlamak;
• Anlamak için önemsiz olan bilinmeyen dil malzemelerini atlayın.
|
4- |
Muhatabın mesajında veya sesli mesajında dile getirilen konuyu tanımlamak
sesli mesaj
|
5- |
Bir konuşmada veya sesli mesajda dile getirilen ana bilgileri kulaktan anlama.
Bir konuşma partnerinde veya sesli bir mesajda dile getirilen ana bilgiler
|
6- |
Yeterli bütünlük ve doğrulukta bağımsız dinlediğini anlama
günlük iletişimde kullanılan özgün bir metinde yer alan bilgiler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
3
|
6
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
1
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
6
|
6
|
36
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
50
|
Kısa sınav
|
2
|
10
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
70
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
60
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Varkvasova, Rimma Khazizovna. Peuble : Yeni başlayanlar için yoğun Kabardeyce dil kursu : Giriş dersleri / R. H. Varkvasova, O. N. Guseva, L. A. Pheshkhov. - Nalçik : El-Fa, 1998. - 54, [2] с. : resimli. : 21 cm.; ISBN 5-88195-311-8.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kabardey dilini öğrenmek = Adygebze zydog''ashie : Kabardey dilini bilmeyen öğrenciler için
Bekanova, Masirat Sefudinovna
2012
|
|