Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İşletme (yüksek Lisans) > TÜRKÇENİN SES BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKÇENİN SES BİLGİSİ İkinci düzey TDE 511 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. NEVZAT ÖZKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA ARGUNŞAH
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA ARGUNŞAH
Dersin veriliş şekli TEORİK
Dersin amacı Bu ders öğrencilere Türkçe gramerinin ses bilgilerini öğretmenin yanı sıra Türk dilinin farklı dönemlerini gramer açısından karşılaştırmayı hedefler.
Dersin tanımı Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk yazı dilinin tarihî gelişimi konularıyla giriş yapıldıktan sonra gramere geçilecektir. Burada dilin en küçük birimi olan sesten başlanarak, Türkçenin ses olayları örneklerle anlatılacak; hece, kelime, kök, gövde ve eklerde sesler bütün özellikleriyle verilecektir.

Dersin içeriği
1- Müfredat Tanıtımı
2- Dil, dil ilişkileri ve çeşitleri
3- Genel dil, lehçe, lehçe grupları, yakın ve uzak lehçe, şive, ağız
4- Konuşma ve yazı dili, dil kültür ilişkisi
5- Türk dilinin gelişme devreleri
6- Türk dilinin yapısı
7- Ses yolu, selerin çıkarılışı ve yazılışı
8- Ara Sınav
9- Türkçenin fonetik karakterleri
10- Ünlüler, uzun ünlüler, ikiz ünlüler, çift ünlüler, ünlü uyumu
11- Ünsüzler, ünsüz uyumu, ikiz ünsüzler, sonantlar
12- Tarihi ses olayları
13- Türkiye Türkçesindeki ses olayları: türeme, düşme, değişme, birleşme
14- Yer değiştirme, benzeşme, aykırılaşma, yuvarlaklaşma
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler Türkçe gramer yapısının temellerini öğrenir.
2- Türk dil ve lehçeleriyle ilgili temel kaynaklara erişebilir.
3- Türkiye Türkçesinin temel ses bilgisini kavrar.
4- Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
5- Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
6- Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
2- Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
3- Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
4- Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
5- Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
6- Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
7- İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
8- Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
9- İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
10- Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
11- Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
12- Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
13- Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
14- Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
15- İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
16- İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   4
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1 Ergim, Muharrem (1997), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yayınları, 406 s. 2 Demircan, Ömer (1996), Türkçenin Ses Dizimi, İstanbul: Der Yayınevi, 196 s. 3 Banguoğlu, Tahsin (2004), Türkçenin Grameri, Ankara: Türk Dil Kurumu yayınları, 628 s. 4 Karaağaç, Günay (2010), Türkçenin Ses Bilgisi, İstanbul: Kesit Yayınları, 232 s.
Yardımcı Kaynaklar Coşkun, Volkan (2010), Türkçenin Ses Bilgisi, (2. baskı), İstanbul: IQ Kültür SanatYayıncılık, 285 s.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  yok