Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > TÜRKİYE VE TÜRK DÜNYASI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE VE TÜRK DÜNYASI I İkinci düzey TAR 625 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ ERHAN YOSKA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi Erhan YOSKA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Dersin amacı Türkiyenin Türk dünyası ile ile ilişkilerini tarih perspektifinde, siyasi, askeri, dini, ekonomik ve kültürel yönleriyle ele almaktır.
Dersin tanımı Türkiye''nin Türk dünyasını ile ilişkilerini, ortak kültür değerleri kapsamında anlatmaktır.

Dersin içeriği
1- Türkiye''nin ve Türk dünyasının jeopolitiği Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler, Rusya Müslüman Türkleri)
2- Türk Dünyasının Ortak tarih, Kültür ve Değerler Meselesi
3- Türk Dünyasında Ortak Terminoloji Meselesi
4- Çarlık Rusya’sının Türk Dünyasında Yayılma Politikası. Çarlık Rusya’sının İtil-Ural ve Sibirya’ya, Kafkasya ve Türkistan’ı İşgali
5- Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya 1917 Ekim İhtilali Öncesinde Rusya Müslüman Türklerinin Coğrafi Dağılımı
6- Osmanlı Devleti''nin Türk dünyası ile ilişkileri
7- Osmanlı Devleti''nin Türk dünyası ile ilişkileri
8- Ara Sınav
9- Mustafa Kemal Atatürk''ün Dış Türkler Politikası
10- İnönü dönemi dış politikasında Türk dünyası, Demokrat Parti ve Türk Dünyası ilişkileri
11- Turgut Özal ve Türk Dünyası
12- Sovyetler Birliği''nin Dağılma Döneminde Türkiye''nin Türk Dünyasına Bakışı
13- Süleyman Demirel ve Türk Dünyası
14- Türk Dünyası Üniversiteleri ve Eğitim Politikaları
15- Yarı Yıl Sonu Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- the relations between Turkey and the Turkish world will have information about the basics.
2- Evaluate the recent process of Turkish states and communities
3- Make future prospects about relations with Turkish state and communities
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı SARAY, Mehmet, Atatürk ve Türk Dünyası, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1995. GÖMEÇ, Saadettin, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 2006. Sadettin Gömeç, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, 8. Baskı, Ankara 2018.
Yardımcı Kaynaklar N.Devlet.Çağdaş Türk Dünyası,İstanbul,1989. V.Barthold. Orta Asya Türk tarihi.İstanbul,2011 Özkan, Nevzat; Türk Dünyası Nüfus, Sosyal Yapı, Dil, Edebiyat, Geçit Yay., Kayseri, 1997. Togan, A. Zeki Velidi; Bugünkü Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Yay., İstanbul, 1981. Yılmaz, Meşkure; Türklerin Dünyası, Kripto Yayınları, Ankara 2010. Saydam, Abdullah; “Kuzey Kafkasya’daki Bağımsızlık Hareketleri”, Avrasya Etüdleri, Sayı II/1(İlkbahar 1995), s. 88-122. Saydam, Abdullah, “Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya”, Yeni Türkiye, Sayı 16 (Temmuz-Ağustos 1997), s. 1935-1961. Ramazan Özey, Tabiatı, İnsanı ve İktisadı ile Türk Dünyasi, Öz Eğitim Yayınları, İstanbul 1996. Mehmet Saray, Yeni Türk Cumhuriyetleri Tarihi Serisi 1-5: Azerbaycan Türkleri Tarihi, Nesi l Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Kazak Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Özbek Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Kırgız Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Türkmenistan Türk Cumhuriyeti Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. GENEL TÜRK TARİHİ CİLT 10, YENİ TÜRKİYE YAYINLARI, ANKARA 2002:10. Bölüm Çağdaş Türk Dünyası; Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan,Özbekistan, Türkmenistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Federe Muhtar Cumhuriyetler, Türk Toplulukları; Türk Yerleşimleri GÖMEÇ, Saadettin, “Türkiye -Türk Cumhuriyetleri İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (Sonbahar 2007), C. 1, S. 1, ss. 114-130

Ders ile ilgili dosyalar