Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKİYE VE TÜRK DÜNYASI I |
İkinci düzey |
TAR 625 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ERHAN YOSKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğretim Üyesi Erhan YOSKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı Türkiyenin Türk dünyası ile ile ilişkilerini tarih perspektifinde, siyasi, askeri, dini, ekonomik ve kültürel yönleriyle ele almaktır.
|
Dersin tanımı
|
Türkiye''nin Türk dünyasını ile ilişkilerini, ortak kültür değerleri kapsamında anlatmaktır.
|
1- |
Türkiye''nin ve Türk dünyasının jeopolitiği Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler, Rusya Müslüman Türkleri)
|
2- |
Türk Dünyasının Ortak tarih, Kültür ve Değerler Meselesi
|
3- |
Türk Dünyasında Ortak Terminoloji Meselesi
|
4- |
Çarlık Rusya’sının Türk Dünyasında Yayılma Politikası. Çarlık Rusya’sının İtil-Ural ve Sibirya’ya, Kafkasya ve Türkistan’ı İşgali
|
5- |
Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya 1917 Ekim İhtilali Öncesinde Rusya Müslüman Türklerinin Coğrafi Dağılımı
|
6- |
Osmanlı Devleti''nin Türk dünyası ile ilişkileri
|
7- |
Osmanlı Devleti''nin Türk dünyası ile ilişkileri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Mustafa Kemal Atatürk''ün Dış Türkler Politikası
|
10- |
İnönü dönemi dış politikasında Türk dünyası, Demokrat Parti ve Türk Dünyası ilişkileri
|
11- |
Turgut Özal ve Türk Dünyası
|
12- |
Sovyetler Birliği''nin Dağılma Döneminde Türkiye''nin Türk Dünyasına Bakışı
|
13- |
Süleyman Demirel ve Türk Dünyası
|
14- |
Türk Dünyası Üniversiteleri ve Eğitim Politikaları
|
15- |
Yarı Yıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
the relations between Turkey and the Turkish world will have information about the basics.
|
2- |
Evaluate the recent process of Turkish states and communities
|
3- |
Make future prospects about relations with Turkish state and communities
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Maliye alanı ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olma
|
|
2- |
Bilgileri analiz etme, uygulamadaki yansımaları değerlendirme
|
|
3- |
Maliye alanına ilişkin sorunları tespit etme, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilme, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunma.
|
|
4- |
Maliye ile ilgili alt dallarda uzmanlaşmak ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretmek ve analiz yapma becerisine sahip olmak
|
|
5- |
Ulusal, bölgesel ve küresel ölçekte karşılaşılan sorunları iktisadi analiz yöntemleriyle analiz edebilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
20
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
SARAY, Mehmet, Atatürk ve Türk Dünyası, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1995.
GÖMEÇ, Saadettin, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 2006.
Sadettin Gömeç, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, 8. Baskı, Ankara 2018.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
N.Devlet.Çağdaş Türk Dünyası,İstanbul,1989.
V.Barthold. Orta Asya Türk tarihi.İstanbul,2011
Özkan, Nevzat; Türk Dünyası Nüfus, Sosyal Yapı, Dil, Edebiyat, Geçit Yay., Kayseri, 1997. Togan, A. Zeki Velidi; Bugünkü Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Yay., İstanbul, 1981. Yılmaz, Meşkure; Türklerin Dünyası, Kripto Yayınları, Ankara 2010. Saydam, Abdullah; “Kuzey Kafkasya’daki Bağımsızlık Hareketleri”, Avrasya Etüdleri, Sayı II/1(İlkbahar 1995), s. 88-122. Saydam, Abdullah, “Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya”, Yeni Türkiye, Sayı 16 (Temmuz-Ağustos 1997), s. 1935-1961. Ramazan Özey, Tabiatı, İnsanı ve İktisadı ile Türk Dünyasi, Öz Eğitim Yayınları, İstanbul 1996. Mehmet Saray, Yeni Türk Cumhuriyetleri Tarihi Serisi 1-5: Azerbaycan Türkleri Tarihi, Nesi l Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Kazak Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Özbek Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Kırgız Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Türkmenistan Türk Cumhuriyeti Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. GENEL TÜRK TARİHİ CİLT 10, YENİ TÜRKİYE YAYINLARI, ANKARA 2002:10. Bölüm Çağdaş Türk Dünyası; Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan,Özbekistan, Türkmenistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Federe Muhtar Cumhuriyetler, Türk Toplulukları; Türk Yerleşimleri
GÖMEÇ, Saadettin, “Türkiye -Türk Cumhuriyetleri İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (Sonbahar 2007), C. 1, S. 1, ss. 114-130
|
|