Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İngiliz Dili ve Edebiyati (yüksek Lisans > EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ İkinci düzey ELIT 517 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Ingilizce
Koordinatör DOÇ. DR. MELİH KARAKUZU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR. MELİH KARAKUZU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR. MELİH KARAKUZU
Dersin veriliş şekli konferans türü anlatım
Dersin amacı Genel olarak bu ders öğrenciyi, edebi eleştiriyi okuma ve yazma konusunda donatmak için tasarlanmıştır.Öğrencilerden belli yaklaşımların/kuramların bazı eleştirmenlerin yazdığı edebiyat eleştiri yazmada nasıl uygulandığını anlamaları ve bu bulgu ve sonuçlara nasıl ulaştıklarını göstermeleri beklenir.Ayrıca, öğrenciler, özellikle çağdaş eleştiri kuramlarını uygulayarak kendi edebi eleştirilerini yazabilecekler.
Dersin tanımı Bu ders, edebiyat bağlamında eleştiri kuramı üzerinde odaklanır.Edebiyat ve eleştirinin doğasıyla ilgili konuların Klasik Yunan kökenlerini Yeniden gözden geçirme. Başlıca Yirminci Yüzyıl kuramları ve uygulamaları çalışmaları şunlardır: Tarihsel(historical), biçimci(formalist), archetypal(arkitipel), psikanalitik(psychoanalytic),Marksist(Marxist), Okuyucu-Tepkisi(reader-response), Yeni Tarihçi (New Historicist), Feminist (Feminist), Postkoloniyal (postcolonial) perspektifler.

Dersin içeriği
1- Giriş: Ders İzlencesi
2- Geç On dokuzuncu Yüzyıl
3- Realizm ve Natüralizm:George Eliot, Emile Zola, W. Dean Howells, Henry James
4- Sembolizm ve Estetizm: Charles Baudelaire, Walter Pater, Oscar Wilde
5- Farklı Düşünürler: Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, Henri Bergson, Matthew Arnold.
6- Marxism: Karl Marx, Friedrich Engels, György Lukács, Terry Eagleton
7- Yirmi,nci Yüzyıl : Arka Plan ve Bakış Açıları
8- Psikanalitik Eleştiri: Freud and Lacan
9- Ara sınav
10- Biçimcilik (Formalizm) : Victor Shklovsky, Boris Eichenbaum, Mikhail Bakhtin, Roman Jakobson, John Crowe Ransom, William K. Wimsatt, Monroe C Beardsley, T.S. Eliot
11- Yapısalcılık : Saussure, Roland Barthes
12- Feminist Eleştiri: Virginia Woolf, Simone de Beauvoir, Elaine Showalter, Michèle Barrett, Julia Kristeva, Hélène Cixous.
13- Postkoloniyal Eleştiri: Frantz Fanon, Edward Said, Gayatri Chakaravorty Spivak, Homi Bhabha, Henry Louis Gstes, Jr.
14- Yeni Tarihçilik: Stephen Greenblatt, Michel Foucault.
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Başka elestirmenler tarafindan yazılan mevcut eleştirileri okuma, anlama ve sunma.
2- Ingilizce yazılan edebî eserleri okuma, anlama ve değerlendirme.
3- Çeşitli edebiyat/eleştiri kuramlarını uygulayarak Ingilizce yazılmış önemli edebî eserler üzerine edebî eleştiri(eleştirel deneme vb.) yazma.
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bu bölümde lisans üstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler.
8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler..
13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler. .
15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler. gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Ödevler 1 8 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 12 12
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Habib, M.A.R.: A History of Literary Criticism:From Plaro to the Present. Willey-Blackwell; Rerint Edition, 2007. The Northon Anthology of Literary Criticism. W.W. Norton;1st Edition. 2001. Various authors
Yardımcı Kaynaklar Dutton, Richard. An Introduction to Literary Criticism. Longman York Pres. Harlow, Essex, England.

Ders ile ilgili dosyalar