Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK II Birinci düzey BIY 102 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NEFİSE NALAN İMAMOĞLU ŞİRVANLI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ:DR. MÜNEVVER BARAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Ders anlatma (interaktif), Power point ile sunum, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
Dersin amacı Tıbbi biyoloji ve Genetik dersi, öğrencilerin daha sonraki yıllarda okuyacağı konulara temel teşkil edecek bilgileri içerir. Bu nedenle Eczacılık Fakültesi öğrencilerinin; hücre ve moleküler biyoloji bazında temel bilgileri ve bunların bazı hastalıklarla olan ilişkisini kavrayarak, eczacılık biliminde tıbbi biyoloji ve genetiğin yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Canlılık bilimi olan biyoloji, canlının meydana gelişini, yeryüzünde yaşayan tüm canlıların (bitki ve hayvan) en basitinden en gelişmiş olanına kadar yapılarını, birbirleriyle ve çevreleri ile olan ilişkilerini kısacası canlılara ait tüm olayları inceleyen ve bunlarla ilgili problemleri çözmeye uğraşan bilim dalıdır. Biyolojinin bir bölümü olan Tıbbi biyoloji ve Genetik ise, insan varlığı ve sağlığı ile ilgili biyoloji bilgilerini ve yaşayan organizmalardaki kalıtsal karakterlerin kuşaktan kuşağa kalıtım prensiplerini ve genetik hastalıkları inceler.

Dersin içeriği
1- DNA yapısı ve özellikleri
2- Prokaryot ve Ökaryotlarda DNA Replikasyonu
3- Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PCR), DNA hasarı ve Tamiri
4- RNA yapısı, RNA çeşitleri ve özellikleri
5- Prokaryotlarda RNA Transkripsiyonu
6- Ökaryotlarda RNA Transkripsiyonu
7- Genetik kod ve Prokaryotlarda Protein Sentezi
8- Ara Sınav
9- Ökaryotlarda Protein Sentezi
10- Prokaryot ve Ökaryotlarda gen aktivitelerinin ayarlanması (Genetik kontrol mekanizmaları)
11- Mutasyonlar ve Mutajenler
12- Kanser genetiği
13- Kalıtımla ilgili Kavramlar ve Kalıtımın Kromozomlarla açıklanışı
14- İnsan Kromozomları ve Temel Kromozom Kusurları
15- İnsanda Kalıtım Şekilleri ve Kalıpları
16- Yarıyıl sonu Sınavı
17- Bütünleme sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- DNA ve RNA yapısında yer alan molekülleri ve özelliklerini açıklayabilme,
2- Prokaryot ve ökaryotlardaki; DNA yapılarını, replikasyonda görev alan enzimleri ve DNA sentezlerindeki aşamaları açıklayabilme ve birbirleri ile karşılaştırabilme
3- Prokaryot ve Ökaryotlarda protein sentezinde görev alan yapıları ve fonksiyonlarını açıklayabilme
4- Prokaryot ve ökaryotlardaki gen yapısını ve fonksiyonunu tanımlayabilme
5- Klasik genetik ve Mendel genetiği hakkında bilgi sahibi olabilme
6- Çeşitli tipteki mutasyonları ve mutajenleri tanımlayabilme
7- Kanser ile ilgili genel tanımları yapabilme, Normal ve kanserli hücrelerin genel özelliklerini açıklayabilme ve farklılıklarını birbirleri ile kıyaslayabilme
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 1 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 10 1 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Prof.Dr. Halil KASAP (Editör), Nobel Kitabevi, 2010; Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Prof.Dr. Ayşe BAŞARAN, 8. Baskı,Pelikan Yayıncılık, 2010.
Yardımcı Kaynaklar Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof.Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ, 2. Baskı, 2006; Hücre: Moleküler Yaklaşım, Geoffrey M Cooper- Robert E. Hausman, 3.Baskı, 2006; Thompson& Thompson Tıbbi Genetik. Nussbaum, McInnes, Willard, 6. Baskı, 2005; Tıbbi Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Nuretttin BAŞARAN, 1999

Ders ile ilgili dosyalar