Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
İkinci düzey |
SOS 505 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. AYLİN YONCA GENÇOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Fatma Beğlü DİKEÇLİGİL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Nicel araştırma yöntemlerinin mantığı ve kavramları ile saha uygulamalarında kullandığı teknikleri araştırma süreci çerçevesinde öğrencilere öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Sosyolojide nicel araştırma yöntemleri yapılandırılmış görüşme formları vb. veri toplama araçları ile sosyal olguların genellenebilir ve öndeyiye açık bilgisine ulaşarak onları açıklamaya çalışır.
|
1- |
Paradigma ve Yöntem ilişkisi
|
2- |
Teori, hipotez, sınama, açıklama kavramları ve işlevleri. Amprik araştırma ve teori ilişkisi.
|
3- |
Nicel araştırma tasarımı, değişkenlerin ve hipotezlerin dili, nedensel açıklama ve kestirim.
|
4- |
Ölçme: Kavramsallaştırma ve işlemselleştirme.
|
5- |
Geçerlilik: Görünüşte geçerlilik, kapsam geçerliliği, kriter geçerliliği, yapı geçerliliği, geçerliliğin sağlanması.
|
6- |
Ölçekler: Likert ölçeği, Thurstone ölçeklendirmesi, Bogardus toplumsal uzaklık ölçeği.
|
7- |
Ölçekler: Likert ölçeği, Thurstone ölçeklendirmesi, Bogardus toplumsal uzaklık ölçeği.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Evren ve parametreleri, örneklem çeşitleri ve örnekleme yöntemleri.
|
10- |
Evren ve parametreleri, örneklem çeşitleri ve örnekleme yöntemleri.
|
11- |
Anket tasarımı, soru hazırlama, soru çeşitleri ile avantaj ve dezavantajları, soru kağıdı hazırlamada uyulması gereken kurallar.
|
12- |
Anket tasarımı, soru hazırlama, soru çeşitleri ile avantaj ve dezavantajları, soru kağıdı hazırlamada uyulması gereken kurallar.
|
13- |
Nicel araştırma örneklerinin incelenmesi
|
14- |
Nicel ve nitel yöntem arasında işbirliği
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Nicel araştırma yöntemlerinin mantığının kavranması.
|
2- |
Nicel araştırma yöntemlerinin kavramlarına hakim olma.
|
3- |
Nicel araştırma tekniklerini sahada uygulamak üzere gerekli temel bilgileri edinme.
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyoloji alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sosyoloji alanında yerli/yabancı yazılı kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sosyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sosyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sosyoloji alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun siyasi, iktisadi, ahlaki duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sosyoloji alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sosyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
4
|
52
|
Ödevler
|
10
|
6
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
20
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
203
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
60
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Neumann L.W.(2008).Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, çev. Sedef Özge, 2 cilt, İstanbul: Yayın Odası
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Punch K.F.(2005).Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, çev. D. Bayrak, H.B. Aslan, Z. Akyüz, Ankara: Siyasal Kitabevi.
|
|