Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > STOKASTİK MODELLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
STOKASTİK MODELLER Birinci düzey ENM 415 Zorunlu 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 312
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SELDA KAPAN ULUSOY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. BANU SOYLU ve DOÇ.DR. SELDA KAPAN ULUSOY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Sınıfta eğitim-öğretim
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilerin, olasılık teorisinin yönetim ve mühendislik sistemlerine uygulamalarını kavraması, stokastik sistemlerin modellenmesi ve çözüm teknikleri konularında bilgi ve beceri sahibi olmalarıdır.
Dersin tanımı Stokastik sistemlerin modellenmesi, çözüm ve analiz tekniklerini ihtiva eder.

Dersin içeriği
1- Olasılık Teorisi Gözden Geçirme
2- Kesikli ve Sürekli Rastgele Değişkenler
3- Koşullu Olasılık
4- Markov Zincirleri
5- Markov Zincirleri
6- Markov Zincirlerinde ödüllendirme
7- Markov Karar Süreci
8- Vize sınavı
9- Üssel Dağılım
10- Poisson Süreci
11- Poisson Süreci
12- Kuyruk Modelleri
13- Kuyruk Modelleri
14- Kuyruk Modelleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Stokastik süreçlerle ilgili temel kavramları anlama ve uygulayabilme becerisini kazanma
2- Markov zinciri (MZ) modelini karşılaştığı problemlerde uygulama becerisini kazanır.
3- Markov süreçlerini (MS) karşılaştığı problemlerde formüle etme uygulama becerisini kazanır.
4- Kuyruk modellerini karşılaştığı problemlerde formüle etme ve uygulama becerisini kazanır.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 17 17
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     141
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 1 20
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı [1] Solberg J.J. Modelling Random Processes for Engineers and Managers (2009). John Wiley. [2] Ross S.M. Introduction to Probability Models (10th Ed.) Academic Press. [3] Ross S.M. Olasılık ve İstatistiğe Giriş: Mühendisler ve Fenciler için (4. Basım). Nobel Yayınevi. [4] Wayne L. Winston. Operations Research, Applications and Algorithms.
Yardımcı Kaynaklar [1] Frederick S. Hillier ve Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research, Seventh Edition, 2001. [2] Hamdy A. Taha, Operations Research An Introduction, Eight Edition, 2007.

Ders ile ilgili dosyalar