Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (y.l.) > SIRALAMA VE ÇİZELGELEME TEORİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SIRALAMA VE ÇİZELGELEME TEORİSİ İkinci düzey ENM 512 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. OĞUZHAN AHMET ARIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SİNEM KULLUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik temeller ve örneklerle sınıf dersleri
Dersin amacı Çizelgelemenin üretim ve hizmet endüstrilerindeki önemini belirtmek. Bu tür endüstrilerde ortaya çıkan çizelgeleme problemlerinin çözümünde kullanılacak yöntem ve yaklaşımları öğretmek ve uygulamak.
Dersin tanımı Model karakteristikleri, makine yapıları, işlem özellikleri ve kısıtları, performans ölçütleri, genel amaçlı çizelgeleme yöntemleri, temel dağıtım kuralları, karışık dağıtım kuralları, dal-sınır yöntemi, yerel arama yöntemleri, tek makineli, paralel makineli, seri is akisli modeller, tek makineli sistemlerde sıra bağımlı hazırlık zamanı çizelgelemesi, tek makineli sistemlerde erken ve geç tamamlanma ceza fonksiyonları, atölye çizelgeleme, maksimum tamamlanma zamanı ve toplam ağırlıklı gecikme problemi için darboğaz sezgiseli.

Dersin içeriği
1- Giriş ve temel kavramlar
2- Model karakteristikleri
3- Basit ve karışık dağıtım kuralları, dal-sınır yöntemi
4- Çizelgelemede tabu arama, tavlama benzetimi ve genetik algoritmalar
5- Tek makineli çizelgeleme problemleri
6- Erken bitirme ve gecikme cezaları
7- Temel çizelgeleme problemlerinin genişletilmesi
8- Vize
9- Paralel makinelerde çizelgeleme problemleri
10- Akış tipi çizelgeleme problemleri
11- Atölye tipi çizelgeleme problemleri
12- Rezervasyon sistemleri
13- Zaman çizelgeleme
14- Proje sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılmasına ilişkin bilgi sahibi olmak
2- Çizelgeme probleminin çözümü için uygun model yaklaşımlarını belirleme ve uygulama kabiliyeti
3- Çizelgeleme performans ölçütleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2- Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3- Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4- Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6- Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8- Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 7 91
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     193
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kenneth R. Baker, Introduction to Sequencing and Scheduling, Wiley, 1974
Yardımcı Kaynaklar • Pinedo., M., Chao, X., (1999), Operations scheduling with applications in manufacturing and services, Mc Graw-Hill. • Brucker P., Scheduling Algorithms, Springer, 2001. • French S., Sequencing and Scheduling, Ellis Horwood. 1982. • Morton, T.E., Pentico, D.W., (1993) Heuristic Scheduling Systems, with applications to productions to production systems and project management, John Wiley & Sons Inc,. • Pinedo., M.L, (1995), Scheduling: Theory, algorithms and systems, Prentice-Hall.

Ders ile ilgili dosyalar