Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OKSİDATİF STRES |
Üçüncü düzey |
VFT 655 |
Seçmeli |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÖKHAN ERASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. GÖKHAN ERASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze haftada 2 saat teorik
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı serbest radikallerin türleri, oluşumları, biyomoleküller üzerinde neden oldukları hasarlar ve oluşan bu oksidatif hasara karşı rol oynayan antioksidan savunma sistemlerin öğrenilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Reaktif oksijen türlerinin etki mekanizmaları ve detoksifikasyonları ile antioksidan savunma sistemleri
|
1- |
Reaktif oksijen türleri (ROS)
|
2- |
Hücrede reaktif oksijen türlerinin (ROS) kaynağı
|
3- |
Serbest oksijen radikallerinin etkileri
|
4- |
Serbest radikallerin lipidlere etkileri
|
5- |
Serbest radikallerin proteinlere ve karbonhidratlara etkileri
|
6- |
Serbest radikallerin nükleik asitler ve DNA'ya etkileri
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Serbest radikallere karşı hücresel savunma (antioksidan savunma sistemleri,
antioksidanlar) I
|
9- |
Serbest radikallere karşı hücresel savunma (antioksidan savunma sistemleri,
antioksidanlar) II
|
10- |
Oksidatif stres
|
11- |
Oksidatif stres araştırmaları
|
12- |
Lipid peroksidasyon ürünlerinin ölçülmesi
|
13- |
Antioksidan aktivitenin ölçülmesi
|
14- |
Nitrik oksit (NO•)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Reaktif oksijen türlerinin nasıl meydana geldiğini bilir
|
2- |
Oksidatif stress ve etki mekanizmalarını kavrar
|
3- |
Hastalıklar ve oksidatif stress arasında ilişki kurabilir
|
4- |
Reaktif oksijen türlerinin nasıl meydana geldiğini bilir
|
5- |
Oksidatif stress ve etki mekanizmalarını kavrar
|
6- |
Hastalıklar ve oksidatif stress arasında ilişki kurabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
104
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Studies on Veterinary Medicine, Devlin TM.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, 6th ed. New York: Wiley-Liss; 2006. Sami Ahmad. Oxidative Stress and Antioxidant Defenses in Biology. Chapman & Hall, 1995. Barry Halliwell, John MC Gutteridge. Free Radicals in Biology and Medicine. Third Ed., Oxford, 2000.
|
|