Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YEM KÜLTÜRÜNÜN GENEL ESASLARI |
Birinci düzey |
TAB 313 |
Seçmeli |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MAHMUT KAPLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MAHMUT KAPLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Yem bitkilerinin genel yetiştiricilik tekniklerini, yem bitkileri kültürünün ekolojik ve fizyolojik esasları öğretir.
|
Dersin tanımı
|
Yem bitkilerinin genel yapısı ve besleme değerleri, yem bitkilerinde lezzetliliğin önemi ve ölçülmesi, yem bitkilerinin kalitesini etkileyen faktörleri, yem bitkilerinin kullanılma alanları, yemlerle otlanan ortaya çıkan sorunlar ve çözüm yolları ve doğal yem alanlarındaki vejetasyonun yapısını ele alır, öğrencilere yem kültürünün temel tekniklerini öğretir.
|
1- |
Yem bitkileri kültürünün tarihçesi, yem bitkileri tarımının ülkemizdeki yeri ve önemi
|
2- |
Yem bitkileri kültürünün ekolojik ve fizyolojik esasları-I (iklim, toprak faktörleri)
|
3- |
Yem bitkileri kültürünün ekolojik ve fizyolojik esasları-II (büyüme, yedek besin maddeleri)
|
4- |
Yem bitkilerinde yetiştirme tekniği-I(yem bitkileri tesisindeki başarısızlıklar, toprak ve tohum yatağının hazırlanması)
|
5- |
Yem bitkilerinde yetiştirme tekniği-II (ekim zamanı ve yöntemi, bakım, yetiştirme amaçları)
|
6- |
Yem bitkilerinin yapısı ve besleme değeri (Yem bitkilerinin yapısı: hücresel maddeler, bitki hücre çeperi maddeleri, Yem bitkilerinin besleme değeri: hazmolunabilirlik, tüketim)
|
7- |
Yem bitkilerinde Lezzetliliğin önemi ve ölçülmesi ( Hayvan faktörleri ve lezzetlilik arasındaki ilişkiler, bitki faktörleri ve lezzetlilik arasındaki ilişkiler)
|
8- |
Yem bitkilerinin kalitesini etkileyen faktörler ( İklim faktörleri, olgunluk ve biçme tarihleri, tropik yem bitkileri, gübrelemenin etkileri, baklagil ve buğdaygil yem bitkileri arasındaki farklar, besleme değerinin tahmini)
|
9- |
Yem bitkilerinin kalitesini etkileyen faktörler ( İklim faktörleri, olgunluk ve biçme tarihleri, tropik yem bitkileri, gübrelemenin etkileri, baklagil ve buğdaygil yem bitkileri arasındaki farklar, besleme değerinin tahmini)
|
10- |
Yem bitkilerinin kullanılması ( Kuru ot yapımı, kuru otun kalitesi, korunması, ortaya çıkan kayıplar, kuru otların hacim ve ağırlıklarının hesaplanması)
|
11- |
Silaj yapım teknikleri (Silajın önemi, silajın besleme değerini etkileyen faktörler, siloların yapılacağı yerlerin seçimi, silaj teknikleri, silaj bitkilerinin seçimi, silolar ve silolama teknikleri, iyi silajın özellikleri, siloda meydana gelen kayıplar)
|
12- |
Çayır ve Meralarda otlayan hayvanlarda ortaya çıkan sorunlar ve çözüm yolları ( şişme belirtileri ve tanı, şişme yapan önemli yem bitkileri, şişmeyi önleme ve tedavi)
|
13- |
Yem bitkilerinin vejetasyon yapıları (Biyolojik kompozisyon, bitki türlerinin anatomi ve morfolojisi, mikroklima, birbirleri ile bağlantılı organizmalar)
|
14- |
Yem bitkileri kültüründe morfolojik, sosyoloji ve çevre modelleri
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yem bitkilerinin besleme değerini bilirler
|
2- |
Yem bitkilerinde kaliteyi etkileyen faktörleri bilirler
|
3- |
Yem bitkilerinin kullanım alanlarını bilirler
|
4- |
Silaj tekniklerini öğrenirler
|
5- |
Yem bitkilerinin ıslahı hakkında genel bilgiler öğrenirler
|
6- |
Yem kalite analizleri hakkında genel bilgilere sahip olurlar
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
7- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
4
|
5
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Serin, Y., Tan, M. 2011. Yem Bitkileri Kültürüne Giriş, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No:206, Erzurum.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Acar, Z., İ.Ayan, 2000. Yem bitkileri Kültürü. Ondokuzmayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:2, Samsun
Açıkgöz, E., Yem Bitkileri.2001 Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarla Bitkileri Bölümü. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme
Vakfı Yayın No:182.
Heath, M.E., Barnes, R.F., Metcalfe, D.S., 1985. Forages. The Science of Grassland Agriculture. Iowa State University Press.
Elçi, Ş., 2005. Baklagil ve Buğdaygil Yem Bitkileri. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Yayınları.
Gençkan, M. S., 1983. Yem Bitkileri Tarımı. Ege üniversitesi, Ziraat
Fakültesi Yayınları No:467.
|
|