Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZYOLOJİ |
Birinci düzey |
SEC 104 |
Seçmeli |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ KAMİLE ÖZDIRAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ TUBA ÖZKUL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
interaktif, Öğretim Elemanı sunumu
|
Dersin amacı
|
Fizyolojik sistemler ve fizyolojik mekanizmalar hakkında öğrenciyi bilgilendirmek
|
Dersin tanımı
|
İnsan fizyolojisi, canlılığın sağlıklı bir şekilde devam ettirilmesi için hücre, doku, organ , sistem bazında fonksiyonları, işleyiş mekanizmaları, kontrol mekanizmaları ele alan bilim dalıdır
|
1- |
Fizyolojiye Giriş, Kontrol sistemleri
|
2- |
Hücre Fizyolojisi, Zar Potansiyelleri
|
3- |
Sinir Sistemi Fizyolojisi
|
4- |
Kas Fizyolojisi
|
5- |
Kan fizyolojisi, Pıhtılaşma
|
6- |
Kalp Fizyolojisi
|
7- |
Dolaşım Fizyolojisi
|
8- |
Solunum Sistemi Fizyolojisi
|
9- |
Sindirim Sistemi Fizyolojisi
|
10- |
Endokrin Sistem Fizyolojisi
|
11- |
Üriner Sistem Fizyolojisi, Vücut Sıvıları
|
12- |
Üreme sistemi fizyolojisi
|
13- |
Duyu Fizyolojisi
|
14- |
Metabolizma ve Vücut Isısının Düzenlenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fizyoloji tanımını, vücudun kontrol sistemleri ve homeostaz konusunu öğrenmek
|
2- |
Hücrenin yapısını, zar potansiyelleri, zardan geçiş yöntemleri konusunda temel bilgileri edinmek
|
3- |
Santral Sinir Sistemi, Periferik Sinir Sistemi,Otonom Sinir Sistemi konularını öğrenmek
|
4- |
Kas dokusunu ve uyarılabilme kasılabilme gibi özelliklerini öğrenmek
|
5- |
Kan ve elemanlarını, fonksiyonlarını öğrenmek
|
6- |
Kalp ve damarların yapısını öğrenmek, dolaşım kinetiğini kavramak
|
7- |
Solunumun mekaniği kavramak
|
8- |
Sindirim sistemi fonksiyonlarını kavramak
|
9- |
Endokrin kontrolu anlamak
|
10- |
Böbrek, Vücut sıvı sistemleri ve düzenlenmesini anlamak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur.
|
|
4- |
Kullandığı cihazların yapısını ve ne şartlarda kullanması gerektiği konuları hakkında bilgi sahibidir. Radyolojik görüntülerin oluşturulması sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilerek hareket eder.
|
|
5- |
Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyoaktif incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılmasını sağlar.
|
|
6- |
Radyoaktif inceleme öncesi hastayı hazırlar ve bilgi verir.
|
|
7- |
Görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar.
|
|
8- |
Görüntüleme cihazlarının parametrelerini hastaya uygun olarak hekim kontrolünde ayarlar.
|
|
9- |
Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü tanı ve tedavi süreçlerini bağımsız veya gerektiğinde hekim eşliğinde yapar.
|
|
10- |
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
11- |
Meslektaşları, hasta ve hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar
|
|
12- |
Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomi bilgisine sahiptir
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
66
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Temel fizyoloji. Aydoğan, Süer, dursun, gölgeli, Aşcıoğlu, Çoksevim, Dolu, Medikal kitapevi, 2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tıbbi fizyoloji Guyton ve Hall, Nobel tıp Kitapevi, 2013
|
|