Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAPI BAZLI İLAÇ TASARIMI |
Üçüncü düzey |
KİM 652 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Şartsız
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YAHYA GÜZEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. YAHYA GÜZEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Yapı bazlı hesaplamalı metotlar, iyileştirici maddelerin keşfi ve çıkartılmasında işleyişi artırmayı sürdürmektedir. Böyle metotlar ve onların uygulamalarından bir kaçı tanımlanacaktır. Bunlar, moleküler canlandırmayı ve moleküler modellemeyi, docking (molekül etrafında proteinin etkileşen kısımların gösterilmesi), fragment metotları, 3-D Veri temelli teknikler ve serbest enerji dağılımını bulundurur. Tartışmalı netleşmemiş ilgili konular basit potansiyel enerji fonksiyonlarını ve kuvvetle suya bağlı pozisyonların belirlenmesinin kullanımını bulundurur. Çeşitli metotların zayıflıkları ve kuvvetleri tanımlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Ders vasıtasıyla, öğrenciler yapı bazlı heseplama metotlarını geliştireceklerdir. Farmakolojik ilaç tasarımına gerçekci yaklaşım, kimyasal yapı ve biyolojik aktivite arasındaki ilişkiyle başlar. Bu analizden kazanılmış bilgi yeni veya geliştirilmiş ilaçların tasarımına katkıda bulunmak için kullanılır.
|
1- |
İlaç hedefleri olarak biyomoleküller.
|
2- |
Proteinler
|
3- |
Enzimler
|
4- |
İlaç reseptörleri (biyoalıcıları)
|
5- |
Hedefler olarak genetik bileşenler.
|
6- |
İlaç keşfi ve geliştirilmesi; hesaplamalı kimya.
|
7- |
ADMB: Absorpsiyon, Dağılım, Metabolizma & Boşalma.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
İlaç tasarımı
|
10- |
QSAR
|
11- |
Öncü ilaçlar ve ilaç teslim sistemleri.
|
12- |
Nutraceuticals
|
13- |
fonksiyonal gıdalar
|
14- |
Özel ilaç ailesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu araştırma esnasında öncelikli incelemeler, moleküllerin geometrik ve kimyasal karakterine dayandırılır.
|
2- |
Devamlı olarak gerçekçi ilaç tasarımında bulunan bilgisayar kimyacı; diğer bazı şeylerin yanısıra, moleküler yüzey ve moleküler hacım, reseptör tarafların modellerini inceler.
|
3- |
Protein kıvrımları içinde ligandların etkileşim pozisyonları olan ‘docking’ leri ve benzer aktivite sergilemeye neden olan farklı moleküller arasındaki geometrik değişmezlikleri hesaplamak için programların bir dizinini kullanır.
|
4- |
Özel ilaç ailesinin sınırlı bir sayısı (örneğin antitimör maddeler, antibiyotikler), onların keşfi/tasarımı üzerinde vurguyla hareket mekanizmasını, yan etkilerini vs. daha detay içinde incelenir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
6
|
78
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
6
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
5
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|