Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ-II |
Birinci düzey |
İSG 202 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞÜKRÜ SU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ŞÜKRÜ SU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
İş sağlığı ve güvenliği kültürü ve bilincinin oluşması
Endüstriyel tehlike ve riskleri tanımı
|
Dersin tanımı
|
İş sağlığı ve güvenliği alanında riskleri tanıma ve bunun meslek alanı ile ilgili karşılaşabilecek risklerini beirleme
|
1- |
Türkiye''de ve dünyada iş sağlığı ve güvenliği
4857 sayılı iş kanunu ve İş sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı (Özet)
|
2- |
6331 sayılı İş sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili Yönetmelikler
|
3- |
İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukiki sonuçlar,
Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma
|
4- |
Risk etmenleri-2(Gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon)
|
5- |
Risk etmenleri-2 (Ergonomi, Biyolojik ve diğer)
|
6- |
İş kazalarının korunma ve İş ekipmanlarının güvenli kullanımı,
|
7- |
Ekranlı araçlarda iş güvenliği-2
|
8- |
Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri, yangın ve yangından korunma
|
9- |
Güvenlik ve sağlık işaretleri-2
|
10- |
Kişisel koruyucu donanı kullanımı-2
|
11- |
Kaldırma araçlarında iş güvenliği
|
12- |
Motorlu araçlarda iş güvenliği
|
13- |
Basınçlı kaplarda/havalandırma Sistemlerinde iş güvenliği
|
14- |
Sektörel iş güvenliği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatını (Kanun, tüzük ve yönetmelikler) tanımak
6331 sayılı İş sağlığı ve güvenliği kanunu hakkında bilgi edinir ve bu konuda çalışanları bilgilendirmek
|
2- |
Risk etmenleri (Gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon, Ergonomi, Biyolojik vs) konularındaki riskleri değerlendirmek, önlem almak
|
3- |
İş kazalarından korunma ve İş ekipmanlarının güvenli kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Ekranlı araçları bilir, elektrikten kaynaklanan riskleri tanımak
|
5- |
Güvenlik ve sağlık işaretlerinin ve Kişisel koruyucu donanımları bilmek
|
6- |
Kaldırma ve motorlu araçlarını tanır, bunlardan doğacak riskleri bilmek
|
7- |
Basınçlı kaplarda/havalandırma sistemlerinde iş güvenliğini bilmek
|
8- |
Mühendislik uygulamalarının sağlık, iş güvenliği üzerindeki etkilerini tanımak
|
9- |
İş güvenliği bakımından çalışma ortamının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanmak
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
53
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notu (Slaytlar)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Su Şükrü, Erciyes Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanlık Eğitim Kurumu Ders Notları, 3 cilt, 2014.
2- 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu. İş sağlığı ve güvenliği genel müdürlüğü yayını, ISBN: 978-975-455-176-1, kAIM 2012
3-Yıldız, A. N., Bilir, N., "İş sağlığı ve güvenliği" Hacetepe Üniv. yayınları, 2011
|
|