Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OMURGASIZ HAYVANLAR I |
Birinci düzey |
BİY205 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NUSRET AYYILDIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NUSRET AYYILDIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Omurgasız hayvan şubelerini ve fonksiyonlarını bir düzende vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Simetri, sölom, yumurta ve bölünme tipleri; Protozoa, Placozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertini, Gnathostomulida, Mesozoa Nematoda, Nematomorpha Acanthocephala, Priapulida, Rotifera, Gastrotricha, Kinorhyncha, Loricifera, Entoprocta, Mollusca ve Annelida şubelerininde larval form, erginde vücut şekli, beslenme, boşaltım, dolaşım, solunum, hareket, üreme, fosil kayıtları, ekonomik önemleri ve yaşam ortamları.
|
1- |
Genel Bilgiler (Simetri, baş oluşumu, sölom, metamerizm, yumurta ve bölünme tipleri)
|
2- |
Protozoa
|
3- |
Protozoa
|
4- |
Placozoa ve Porifera
|
5- |
Cnidaria ve Ctenophora
|
6- |
Platyhelminthes
|
7- |
Platyhelminthes
|
8- |
Nemertini, Gnathostomulida ve Mesozoa
|
9- |
Nematoda ve Nematomorpha
|
10- |
Acanthocephala, Priapulida ve Rotifera
|
11- |
Gastrotricha, Kinorhyncha, Loricifera ve Entoprocta
|
12- |
Mollusca
|
13- |
Mollusca
|
14- |
Annelida
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Simetri, baş oluşumu, vücut boşluğu, bağırsak oluşumu ve bölütlenme dâhil omurgasız vücut yapısı ve organizasyonu ile ilgili önemli kavramları tanımlar.
|
2- |
Protozoonlar, poriferanlar, knidliler, platelmintler, nematodlar, mollusklar ve annelidler dâhil omurgasız şubelerinin ortak ve ayırt edici özelliklerini tanımlar.
|
3- |
Beslenme, sindirim, su düzenlenmesi ve boşaltım, hareket, duyu algılama, solunum, dolaşım, üreme ve gelişme gibi omurgasızlardaki önemli biyolojik süreçleri tanımlar.
|
4- |
Kapsanan şubeler içinde taksonomik sınıfların ayırt edici özelliklerini müzakere eder ve şubeler arasındaki filogenetik ilişkileri açıklar.
|
5- |
Omurgasızların ekolojik önemini müzakere eder.
|
6- |
Omurgasızların ekonomik önemini müzakere eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Salman, S., Omurgasız Hayvanlar Biyolojisi, Palme Yayıncılık, Palme Yayınları: 295, Ankara, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Pechenik, J.A., Biology of the Invertebrates, Wm. C. Brown Publishers, USA, 1991.
Ruppert, E. E., Barnes, R. D., Invertebrate Zoology, Saunders College Publishing, USA, 1994.
|
|