Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Yüksek Lisans ve doktora öğrencileri bu kursa kabul edilecektir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YUSUF ÖZKUL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. YUSUF ÖZKUL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Pratik
|
Dersin amacı
|
Bu kursun amacı öğrencilere Doku Kültür Yöntemleri ve Kromozom Bantlama Çeşitleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Canlılara ait farklı materyallerin nasıl kültüre edildiği ve kromozomların ihtiva ettiği DNA içeriğine bağlı olarak her bir kromozomun kendine özgü bant ihtiva etmesi ve bu bantların değerlendirmeye tabi tutularak kromozomlardaki sayısal ve yapısal anomalilerin belirlenmesidir.
|
1- |
Hücre kültürü
|
2- |
Optimal kültür şartları
|
3- |
Koryon Villus Örneklemesi (CVS), Amniyosentez, Kordosentez
|
4- |
Fibroblast kültürü
|
5- |
Lenfosit kültürü
|
6- |
Solid doku kültürü
|
7- |
VİZE
|
8- |
Kromozom analizi aşamaları
|
9- |
Bantlama Çeşitleri (Giemsa bantlama, C-bantlama, NOR bantlama)
|
10- |
Kemik iliğinden kromozom analizi
|
11- |
Plevral sıvıdan kromozom analizi
|
12- |
Periton sıvısından kromozom analizi
|
13- |
Yüksek rezolüsyonlu bantlama (HRB), Sister Kromatid Exchange (SCE)
|
14- |
FİNAL
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Optimum hücre kültürü için gerekli çevresel şartlar hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Lemfosit kültürü, Amniosentez, CVS ve Solid doku kültürü hakkında bilgi sahibi olmak
|
3- |
Plevral sıvıdan kromozom analizi hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Periton sıvısından kromozom analizi hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Kemik iliğinden kromozom analizi hakkında bilgi sahibi olmak
|
6- |
Giemsa bantlama ve C-bantlama hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
Fibroblast kültürü hakkında bilgi sahibi olmak
|
8- |
NOR bantlama ve seks kromotini hakkında bilgi sahibi olmak
|
9- |
Yüksek resolisyonlu bantlama ve SCE hakkında bilgi sahibi olmak
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bakteriyoloji, viroloji, mikoloji ve immünoloji alanında kanıta dayalı ve güncel bilgi ve beceriler kazanmak.
|
|
2- |
Bilimsel araştırmalar için kanıta dayalı bilgiyi kullanmak.
|
|
3- |
Mikrobiyoloji alanında projeler geliştirmek.
|
|
4- |
Bilimsel araştırma sonuçlarını analiz edebilmek.
|
|
5- |
Bilimsel istatistiksel değerlendirmeleri irdeleyebilmek.
|
|
6- |
Bilimsel çalışmada etik prensiplerinin önemi hakkında farkındalık kazanmak.
|
|
7- |
Bilimsel bilgiye ulaşmak için kütüphane ve e-kaynakları kullanmak.
|
|
8- |
Mikrobiyoloji alanıyla ilgili cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
9- |
Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanmak.
|
|
10- |
Bilimsel okumalar ve araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri ulusal ve uluslararası alanda sunabilmek.
|
|
11- |
Ulusal ve uluslararası projelerde araştırmacı olarak rol alır, interdisipliner araştırmalar yapmak.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
4
|
80
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-N. Başaran,Tıbbi Genetik Ders Kitabı,1999
2-Connor,J.M,Ferguson-Smith,M.A.:Essential Medical Genetics.Blackwell Scientific Publications,Third Ed.,1991
3-Emery,A.E.H.,(Ed),Rimoin,D.L.:Principles and Practice of Medical Genetics.Third edition,Volume 1,Churchill Livingsto,London,
4-Thompson&Thompson,Genetics in Medicine,6.th edition,2001
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|