Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Yüksek Lisans ve doktora öğrencileri bu kursa kabul edilecektir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YUSUF ÖZKUL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. YUSUF ÖZKUL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Pratik
|
Dersin amacı
|
Bu kursun amacı öğrencilere Doku Kültür Yöntemleri ve Kromozom Bantlama Çeşitleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Canlılara ait farklı materyallerin nasıl kültüre edildiği ve kromozomların ihtiva ettiği DNA içeriğine bağlı olarak her bir kromozomun kendine özgü bant ihtiva etmesi ve bu bantların değerlendirmeye tabi tutularak kromozomlardaki sayısal ve yapısal anomalilerin belirlenmesidir.
|
1- |
Hücre kültürü
|
2- |
Optimal kültür şartları
|
3- |
Koryon Villus Örneklemesi (CVS), Amniyosentez, Kordosentez
|
4- |
Fibroblast kültürü
|
5- |
Lenfosit kültürü
|
6- |
Solid doku kültürü
|
7- |
VİZE
|
8- |
Kromozom analizi aşamaları
|
9- |
Bantlama Çeşitleri (Giemsa bantlama, C-bantlama, NOR bantlama)
|
10- |
Kemik iliğinden kromozom analizi
|
11- |
Plevral sıvıdan kromozom analizi
|
12- |
Periton sıvısından kromozom analizi
|
13- |
Yüksek rezolüsyonlu bantlama (HRB), Sister Kromatid Exchange (SCE)
|
14- |
FİNAL
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Optimum hücre kültürü için gerekli çevresel şartlar hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Lemfosit kültürü, Amniosentez, CVS ve Solid doku kültürü hakkında bilgi sahibi olmak
|
3- |
Plevral sıvıdan kromozom analizi hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Periton sıvısından kromozom analizi hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Kemik iliğinden kromozom analizi hakkında bilgi sahibi olmak
|
6- |
Giemsa bantlama ve C-bantlama hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
Fibroblast kültürü hakkında bilgi sahibi olmak
|
8- |
NOR bantlama ve seks kromotini hakkında bilgi sahibi olmak
|
9- |
Yüksek resolisyonlu bantlama ve SCE hakkında bilgi sahibi olmak
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Farmakoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak bu alanla ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Farmakoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı bu alana uygulayabilme.
|
|
3- |
Farmakoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme
|
|
4- |
Farmakoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Farmakoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Farmakoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
4
|
80
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-N. Başaran,Tıbbi Genetik Ders Kitabı,1999
2-Connor,J.M,Ferguson-Smith,M.A.:Essential Medical Genetics.Blackwell Scientific Publications,Third Ed.,1991
3-Emery,A.E.H.,(Ed),Rimoin,D.L.:Principles and Practice of Medical Genetics.Third edition,Volume 1,Churchill Livingsto,London,
4-Thompson&Thompson,Genetics in Medicine,6.th edition,2001
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|