Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > TEZKİRELER VE BİYOGRAFİK ESERLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEZKİRELER VE BİYOGRAFİK ESERLER Üçüncü düzey TDE 677 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. TURGUT KOÇOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. TURGUT KOÇOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ATABEY KILIÇ
Dersin veriliş şekli TEORİK
Dersin amacı Bu ders, Klasik Türk edebiyatının kaynaklarından olan şair tezkireleri ve biyografik kaynakları tanıyıp istifade yollarını öğretmeyi amaçlar.
Dersin tanımı Klasik Türk edebiyatının biyografik kaynaklarını tanımak ve bunlardan nasıl yararlanılacağını bilmek.

Dersin içeriği
1- Tezkirelere dair genel bilgiler
2- Türk edebiyatı sahasında yazılmış şair tezkirelerinin asırlara göre tasnifi
3- Sehi Bey ve Heşt Behişt Tezkiresi
4- Heşt Behişt tezkiresinden örnek metinler
5- Latifi ve Tezkiretü'ş-Şu'ara'sı
6- Tezkiretü'ş-Şu'ara'dan örnek metinler
7- Ahdi ve Gülşeni-i Şu'ara
8- Ara sınav
9- Aşık Çelebi ve Meşa'irü'ş-Şu'ara
10- Kınalı-zade Hasan Çelebi ve Tezkiresi
11- Beyani tezkiresi ve örnek metinler
12- Mecdi Mehmed Efendi ve Şakayıku'n-Nu'maniye
13- Riyazi ve Riyazu'ş-Şu'ara
14- Kaf-zade Faizi ve Zübdetü'l-Eş'ar
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci, biyografik kaynak nedir sorusunun cevabını bilir.
2- Öğrenci, Klasik Türk edebiyatının biyografik kaynaklarını tanır.
3- Öğrenci, bu kaynakları nasıl kullanacağını öğrenir.
4- Öğrenci günümüz edebiyat tarihi kitaplarıyla eski biyografik kaynakları mukayese edebilir.
5- Öğrencinin edebiyat tarihçiliği yönü gelişir.
6- Öğrenci tezkireleri orijinal metinlerinden okur.
7- Öğrencinin edebi zevki gelişir.
8- Öğrencinin sanat tenkidi bilgisi gelişir.
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 4 56
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   4
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Mustafa İsen, Şair Tezkireleri, Grafiker Yayınlar, İstanbul 2003.
Yardımcı Kaynaklar Harun Tolasa, Sehi, Latifî, Aşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. yy.’da Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi, İzmir: Ege Üniversitesi, 1983

Ders ile ilgili dosyalar