Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > ZAMAN SERİLERİ ANALİZİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ZAMAN SERİLERİ ANALİZİ Birinci düzey ENM 378 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 208 İSTATİSTİK VE OLASILIK II (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SİNEM KULLUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı zaman serilerini analiz etmek için kullanılan istatistiksel metodları öğretmek ve uygulamaktır.
Dersin tanımı Zaman serisi, veri noktalarının sıklığıdır ve düzenli zaman aralıklarında, ardışık zaman alanlarında tipik olarak ölçülür. Zaman serisi analizi, anlamlı istatistikleri ve verinin diğer istatistiklerini almak için yöntemlerin kullanılmasıdır.

Dersin içeriği
1- Giriş
2- Zaman serisi bileşenleri
3- Zaman Serileri Analizi, amacı ve hareketlerinin analizi
4- Stokastik Süreçleri ve Box-Jenkis stokastik süreç modelleri
5- Zaman serilerinde otokovaryans, otokorelasyon ve kısmi otokorelasyon kavramları ve hesaplanması
6- Durağan olmayan zaman serilerinin fark lama sürecine göre durağan hale getirilmesi
7- Otoregresif modeller
8- Hareketli Ortalama Modelleri
9- Modelin Belirlenmes
10- Parametre Tahmini
11- Modelin Uygunluğunun Araştırılması
12- Hata Düzeltme Modelleri, Mevsimsel Entegrasyon ve Koentegrasyon
13- Problem saati
14- Final sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Zaman serileri analizinin kapsam ve limitlerini kavramak.
2- Verileri bulmak, sınıflandırmak ve analiz etmek
3- Zaman serisi bileşenlerini ayırt edebilmek.
4- Zaman serisi verileri için uygun model geliştirebilmek.
5- Tek değişkenli zaman serisi ile öngörü yapabilmek.
6- Belirsizliğin söz konusu olduğu ortamlarda karar verme aracı olarak uygun tahmin tekniğini kullanabilme becerisine sahip olmak.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ödevler 4 2 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 2 5
Ödev 2 5
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı William W.S: Wei., Time Series Analysis, 2nd Edition, Addison-Wesley, 2006
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar