Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > HİDROJEN ENERJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HİDROJEN ENERJİSİ Birinci düzey MM 364 Seçmeli 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN ÜNALAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR.Bilge ALBAYRAK ÇEPER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Görv. Melih YILDIZ
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Hidrojen üretimi, depolanması ve kullanımı ile ilgili sistemlerin anlaşılması ile birlikte yeni nesil enerji sistemleri hakkında bilgi verilmesi.
Dersin tanımı Temiz enerji kaynağı olarak hidrojen. Hidrojen üretim yöntemleri: Suyun elektrolizi ile elde edilişi, fosil yakıtlardan termokimyasal yöntemlerle edilişi, fotoelektrokimyasal yöntemle güneş enerjisinden elde edilişi, fotobiyolojik yöntemle elde edilişi, hidrit bileşiklerden kimyasal yöntem ile elde edilişi. Hidrojen depolama ve depolama yöntemleri: Gaz halinde, sıvı halinde veya bir kimyasal bileşik içinde depolama ve iletimi. Hidrojen kullanım teknolojileri; Yakma ve yakıt pili uygulamaları.

Dersin içeriği
1- Yenilenebilir enerji kaynaklarına giriş
2- Hidrojen enerji sistemlerine giriş • Tarihi • Hidrojen atomunun özellikleri
3- Hidrojen üretim teknolojileri-fosil yakıtlar
4- Hidrojen üretim teknolojileri-elektroliz ve diğerleri (güneş,nükleer,jeotermal..)
5- Hidrojen depolama ve taşıma
6- Hidrojen güvenliği ve prensipleri
7- Yarı yıl sınavı
8- Yakıt pilinin temelleri
9- Hidrojen uygulamaları-araç teknolojileri
10- Hidrojen uygulamaları-sabit ve endüstriyel
11- Hidrojen enerjisi ve altyapı ekonomisi
12- Hidrojenin çevresel analizi
13- Hidrojenin geleceği
14- Öğrenci Proje Sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Başarılı öğrenciler, hidrojeni, gelecek ve günümüz için temiz bir yenilenebilir enerji kaynağı olarak tanımlayabilecektir.
2- Sistemlerinin avantajlarını ve dezavantajlarını analiz edebilecektir.
3- Hidrojenli araçların çalışma prensiplerinin anlaşılması.
4- Farklı enerji kaynaklarından hidrojen üretim yöntemlerinin anlaşılması.
5- Başarılı öğrenciler, hidrojen üretim yöntemlerini ve sistemlerini açıklayabilecektir.
6- Başarılı öğrenciler, hidrojenin üretimi/depolanması/tüketimi için kullanılan Hidrojen Enerji
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 2 20
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Sürdürülebilir Enerji ve Hidrojen, 2007, ODTÜ GELİŞTİRME VAKFI YAYINCILIK VE İLETİŞİM A.Ş.

Ders ile ilgili dosyalar