Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
STRÜKTÜREL TASARIM |
Birinci düzey |
MİM522 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SULTAN ŞİMŞEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Dr. Sultan ŞİMŞEK, Araş. Gör. Dr. Fulya ATARER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş.Gör. Meltem Ulu
|
Dersin veriliş şekli
|
2saat Teorik
2 saat Uygulama
|
Dersin amacı
|
Strüktür-biçim ilişkisi kurularak bir tasarım problemine mimar-strüktür mühendisi- inşaat mühendisi işbirliği içerisinde takım çalışması ile çözüm üretebilecek düzeyde taşıyıcı sistem bilgisi ve yorumlama yeteneği kazandırmak, tasarım ve taşıyıcı sistem bütünlüğü içerisinde yapıyı yorumlama ve çözümleme olgunluğuna erişilmesini sağlamak ve strüktürel yapı malzemeleri ve uygulamaları, detaylar ve geometri bilgisi, bina kabuğu ve yaşam güvenliği konularına hakim olmak.
|
Dersin tanımı
|
Strüktür kavramının genel çerçevesi, yapıya etkileyen düşey ve yanal yükler, statik sorunları ve çözümleri, strüktürel malzeme seçimi, geleneksel strüktür sistemleri; kemer, tonoz ve kubbe yapım teknikleri ve özellikleri, güncel taşıyıcı sistemler (betonarme, çelik ve kompozit); çerçeve sistemler, perde sistemler, plak sistemler ve kablolu sistemlerin yapım ve teknik özellikleri konularını içeren bir tasarım kurgusu.
|
1- |
Dersin içeriği, işlenişi ve değerlendirme kriterlerinin açıklanması.
|
2- |
1.Grup: Geleneksel strüktür sistemleri, 2.grup: Mekanik, mukavemet tanımlarının yapılması. Yapılardaki yük çeşitlerinin anlatılması
|
3- |
1.Grup:Betonarme İskelet Sistemler, 2.grup: Mafsal tiplerinin anlatılması
|
4- |
1.Grup: Betonarme İskelet Sistemler - Deprem, 2.Grup: Kesit aktif sistemlerin tanıtılması. Kolonlar ve duvarların yapıdaki taşıyıcıkları hakkında bilgilendirilmesi
|
5- |
1.Grup:Çelik Çerçeve Sistemler- Uzay Kafes Sistem, 2.Grup: Kesit aktif sistemlerin tanıtılması. Kiriş ve döşemelerin yapıdaki taşıyıcıkları hakkında bilgilendirilmesi
|
6- |
1.Grup: Asma Germe Sistemler - Kablo Ağları, 2.Grup: Strüktürel düzensizlikler ile ilgili farkındalık yaratılıp örneklerle anlatılması
|
7- |
1.Grup: Kabuk Sistemler, 2.Grup: Vektör aktif sistemlerin tanıtılması.
|
8- |
1.Grup: Katlanmış Plaklar - Şişirme Sistemler,2.Grup: Makas kirişlerin detaylı anlatılması
|
9- |
Ara Sınav (1.ve 2. gruplar)
|
10- |
1.Grup: Çağdaş taşıyıcı sistemlerden seçilen örneklerin strüktürel analizinin yapılması 2.Grup: Eğri yüzeyli kafes sistemlerin tanıtılması. Jeodezik kubbe ve Uzay kafes sistemlerin detaylı anlatılması. Stüdyo çalışması (Çizim ve Maket)
|
11- |
1.Grup:Strüktürel analizi yapılan köprü örneklerinin strüktürel detaylarına uygun maketinin yapılması, 2.Grup: Tensegrity konusunun anlatılması. Stüdyo çalışması (Maket)
|
12- |
1.Grup:Strüktürel analizi yapılan stadyum örneklerinin strüktürel detaylarına uygun maketinin yapılması, 2.Grup: Kemer ve tonoz sistemlerin anlatılması. Stüdyo çalışması (Maket)
|
13- |
1.Grup:Strüktürel analizi yapılan expo yapılarının strüktürel detaylarına uygun maketinin yapılması, 2.Grup: Biçim etken sistemler: Kabololar, çadır sistemler, pnömatik sistemlerin anlatılması. Stüdyo çalışması (Maket)
|
14- |
1.Grup:Strüktürel analizi yapılan yüksek yapıların strüktürel detaylarına uygun maketinin yapılması, 2.Grup: Yüzey etken sistemler: Kabuklar konusunun anlatılması
|
15- |
1.Grup: : Final ödevine yönelik atölye çalışmaları –Strüktürel analizi yapılan yapının strüktürel detaylarına uygun maketinin yapılması, 2.Grup: - Katlanmış plaklar konusunun anlatılması. Stüdyo çalışması (Maket).
|
16- |
1.ve 2. Grup: Değerlendirme ve tartışmalar
|
17- |
.
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Bir tasarım problemine taşıyıcı sistem düzeyinde çözüm üretir.
|
2- |
Strüktür-biçim ilişkisini kurar.
|
3- |
Bir yapıyı tasarım ve taşıyıcı sistem bütünlüğü içinde ele alarak analiz eder.
|
4- |
Strüktürel yapı malzemelerine bağlı olarak taşıyıcı çözümü yapar.
|
5- |
Yapıya etki eden yüklere, strüktürel detaylara hakim olup yeni detaylar üretebilir.
|
6- |
Bilgiyi birleştirme, takım çalışması ve işbirliği yapma becerisi edinir.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
1
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
4
|
4
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bayülgen, C., Çağdaş Strüktür Sistemleri, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, 1999.
Özsen, G., Yamantürk, E., Taşıyıcı Sistem Tasarımı, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1991.
Türkçü, Ç., Çağdaş Taşıyıcı Sistemler.
Gerçek, C., Yapıda Taşıyıcı Sistemler, Yaprak Kitabevi, Ankara.
Engel, H., Tragsysteme/ Structure System, Deutsche Verlags, Anstalt, Stuttgart.1977.
Salvadori, M., Why Buildings Stand Up: Strength of Architecture from the Pyramids to Skyscraper, W W Norton & Co Ltd; 2002.
|
|