Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MOLEKÜLER EVRİM |
Üçüncü düzey |
BİY 633 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. COŞKUN TEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Coşkun TEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Her konunun işlenmesi konu anlatımı şeklinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilere çeşitli konularda ödev verilerek ilgili bilgileri pekiştirilecektir
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; gen ve genom evolusyonunun anlamını ve genler ile organizmaların evolusyonel tarihini çözmeyi kavratmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste; moleküler seviyede evrimsel değişikliğin dinamiği incelenir. Konular: Genomun arkeolojisi, ağaçlar, Genler: organizasyon, fonksiyon, ve evolusyonu; Organel genomları; Populasyonlardaki genler; genetik değişikliğin ölçülmesi; moleküler filogeni elde etme; Moleküler evolusyon modelleri; moleküler filogenetik uygulamalarıdır.
|
1- |
Genomun arkeolojisi: Moleküler evrimin doğası
|
2- |
Ağaçlar: Ağaç terminolojisi, Ağaç çeşitleri, Ağaçlar ve uzaklık,
|
3- |
Ağaçlar ve uzaklık, Organizmal filogeni,
|
4- |
Genler: Genetik organizasyonun seviyeleri, Genlerin fonksiyonu
|
5- |
Genom organizasyonu ve evolusyon
|
6- |
Populasyolardaki genler: Populasyon genetiğinin temelleri, Allel frekansını değiştiren güçler
|
7- |
Allel frekansını değiştiren güçler,
|
8- |
Genetik değişikliğin ölçümü. Sekans düzenlenmesi ve homoloji, Genetik uzaklık
|
9- |
Bir ağaç üzerinde evrimsel değişikliği ölçme. Moleküler filogeni elde etme
|
10- |
Uzaklık metodları, maksimum parsinomi ve olasılık, Filogeniler üzerinde güven sınırlarını koyma
|
11- |
Moleküler evolusyon modelleri
|
12- |
Moleküler evolusyon modelleri
|
13- |
Moleküler filogenetiğin uygulamaları
|
14- |
Moleküler filogenetiğin uygulamaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Moleküler düzeyde evrimsel değişimi anlamak
|
2- |
Evrimsel sürecin gerisindeki itici güçleri kavramak
|
3- |
Genler, proteinler ve genomların yapısı üzerine değişik moleküler mekanizmaların etkilerini kavramak
|
4- |
Evrimsel bir bakış açısıyla moleküler verileri ele alma metodolojileri ve moleküler hipotezleri test etme mantığını kavramak
|
5- |
Moleküler hipotezleri test etme mantığını kavramak
|
6- |
Bakteri, bitki ve hayvanları kapsayan genom projelerinden kazanılmış yeni evrimsel bakış açılarını katmak
|
7- |
Genomiks protein mühendisliği, bilgisayarlı biyoloji ve biyoinformatik gibi son on yılda geliştirilen analitik araçları kavramak
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
10
|
3
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
3
|
9
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Page, R. and E. Holmes. 1998. Molecular evolution: a phylogenetic approach. Blackwell, London. 346pp
• Evrimsel Analiz. 2002. Scott Freeman, John C. Herron (Çeviri editörleri: Battal Çıplak, Hasan H. Başıbüyük, Süphan Karaytuğ, İslam Gündüz) Palme Yayıncılık, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Uluslararası dergiler:
Journal of Molecular Evolution
Molecular Biology and Evolution
Molecular Phylogenetics and Evolution
|
|