Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK-II |
Birinci düzey |
UZM106 |
|
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Doğadaki 4 temel kuvvetden birisi ve en çok etkileşim içinde olduğumuz kuvvet olan elektromanyetik kuvveti (1), elektromanyetik etkileşimler (2), durgun yüklerin ve kararlı akımların oluşturduğu elektrik alan ve manyetik alanlar (3) ve kuvvetlerle ilgili temel kavramlar (4), ilke ve yasaların anlaşılması (5) ve ilgili olayların çözümlenebilmesi ile ilgili gerekli teorik ve deneysel çalışmaların yapılması ve öğretilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Elektrik yükü ve elektrik alan; Gauss yasası; Elektriksel potansiyel; Kondansatörler (sığa) ve dielektrikler; Akım, direnç ve doğru akım devreleri, Elektromotor Kuvvet; Manyetik alan ve manyetik kuvvet; Manyetik alan kaynakları; Elektromanyetik indüksiyon-Faraday yasası; İndüktans; Alternatif akım nicelikleri ve devreleri; Elektromanyetik dalgalar.
|
1- |
Elektrik yükü ve Elektrik alan. Coulomb yasası.
|
2- |
Gauss yasası; Elektrik akısı, Gauss yasası uygulamaları, iletkenlerin elektrostatik özellikleri.
|
3- |
Elektrik potansiyel; Ayrık ve sürekli yük dağılımlarının potansiyeli, iletkenler ve eşpotansiyel yüzeyler.
|
4- |
Kondansatörler ve dielektrikler; Sığa, kondansatörlerin bağlanması ve eşdeğer sığa, dielektrikler.
|
5- |
Akım, Direnç ve Doğru Akım Devreleri; Elektrik akımı, Ohm yasası ve direnç, doğru akım devreleri, dirençlerin bağlanması ve eşdeğer direnç, elektrik ölçü aletleri.
|
6- |
Ara sınav - vize
|
7- |
Manyetik alan; Manyetik kuvvet, akım geçen tele etkiyen manyetik kuvvet, manyetik dipol moment, manyetik tork, elektrik motoru.
|
8- |
Manyetik alan kaynakları; Bir akımın manyetik alanı- Biot-Savart yasası, manyetik alan hesapları, Paralel akımlar arasındaki kuvvet, Ampere yasası, maddenin manyetik özellikleri.
|
9- |
Elektromanyetik İndüksiyon; Faraday yasası, indüksiyon elektromotor kuvveti, jeneratörler ve transformatörler, indüktör ve indüktans, manyetik enerji.
|
10- |
Alternatif akım devreleri; alternatif akım nicelikleri, reaktans, empedans ve RLC devreleri.
|
11- |
Elektromanyetik Dalgalar; EM dalgaların üretilmesi ve algılanması, EM spektrum, EM dalgaların temel karakteristikleri ve özellikleri. İlerleyen EM dalgalar, maddesel ortamda EM dalgalar, EM dalgalarda enerji ve momentum, duran EM dalgalar.
|
12- |
Final Sınavı
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Durgun elektrik yük dağılımları ile ilgili kavramları ve bunlar arasındaki etkileşimleri yöneten ilke ve yasaları öğrenilir. Elektrostatik problemlerin çözümünü yapar.
|
2- |
Kararlı akım dağılımları ve mıknatıslanma ile ilgili kavramları öğrenir, bunlar arasındaki etkileşimleri yöneten ilke ve yasaları bilir. Manyetostatik problemleri çözümler.
|
3- |
Manyetik alan, manyetik kuvvetler, manyetik alan kaynakları ile ilgili temel kavramları öğrenir, ve elektriksel alan nasıl manyetik alan indükler ve manyetik alandaki değişim nasıl elektriksel alan indükler konularını kavramsal olarak anlar.
|
4- |
Zamanla değişen yük ve akım dağılımlarının doğurduğu elektromanyetik etkileri ve bunları yöneten ilke ve yasaları öğrenir. Elektromanyetik dalgalar hakkında temel bilgi sahibi olur.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
|
4- |
Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
|
|
5- |
Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
|
|
7- |
Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
|
|
8- |
Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
|
|
9- |
Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
|
|
10- |
Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
|
|
11- |
Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
130
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Genel Fizik, Sears and Zemansky
2. Fen ve Mühendislik için Fizik II - Serway-Beicher
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Fen Bilimciler ve Mühendisler için Fizik, Giancoli
|
|