Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK |
Üçüncü düzey |
BMM 519 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MAHMUT TOKMAKÇI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MAHMUT TOKMAKÇI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze (Teorik)
|
Dersin amacı
|
Bilimsel araştırma tekniklerinin benimsenmesini ve etik konuların irdelenmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Akademik ve bilimsel alanda araştırmanın nasıl yapılacağını, makale, bildiri ve bilimsel toplantılara sunulacak araştırmaların nasıl hazırlanacağını, bilimsel araştırma çalışmalarında etik kural ve kaidelere uygun yazımının nasıl yapılacağını ve bu konularda bilinç ve bilgi birikimini artırmayı hedefleyen bir derstir.
|
1- |
Bilimsel araştırmanın doğası, bilim insanlarının görev ve sorumlulukları,
|
2- |
Bilim kurumlarının sorumlulukları
|
3- |
Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler
|
4- |
Etik ve toplum,
|
5- |
Bilim etiğinde temel ilkeler
|
6- |
Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
|
7- |
Denekler, araştırma verilerinin arşivlenmesi,
|
8- |
Araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi,
|
9- |
Yazarların sıralaması, hayali yazarlık, onursal yazarlık, armağan yazarlık,
|
10- |
Kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür konusu,
|
11- |
Hakemli dergilerde değerlendirme,
|
12- |
Bilimde etik dışı davranış, disiplinsiz araştırma,
|
13- |
Yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aşırmacılık,
|
14- |
Akademik yükseltilme, eğitimde sorunlar ve kopyacılık.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenme
|
2- |
Bir araştırmada etik kuralları irdeleme
|
3- |
Kurallara uygun araştırma yapabilme
|
4- |
Makale yazım kuralları ve bilimsel bilginin sunumu
|
5- |
--
|
6- |
--
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
20
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
5
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
191
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Prof.Dr. Halil Seyidoğlu, Güzem yayınları,İstanbul, 1995.
Research Ethics: Cases&Materials, Edit. Robin Levin Penslar, Indiana Univ.Press, 1995. ISBN:0-253-34312-7
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Etik, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu, Simurg Dizisi, Ankara, 2011.
|
|