Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Matematik (y.l.) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK İkinci düzey BMM 519 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MAHMUT TOKMAKÇI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MAHMUT TOKMAKÇI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze (Teorik)
Dersin amacı Bilimsel araştırma tekniklerinin benimsenmesini ve etik konuların irdelenmesini sağlamaktır.
Dersin tanımı Akademik ve bilimsel alanda araştırmanın nasıl yapılacağını, makale, bildiri ve bilimsel toplantılara sunulacak araştırmaların nasıl hazırlanacağını, bilimsel araştırma çalışmalarında etik kural ve kaidelere uygun yazımının nasıl yapılacağını ve bu konularda bilinç ve bilgi birikimini artırmayı hedefleyen bir derstir.

Dersin içeriği
1- Bilimsel araştırmanın doğası, bilim insanlarının görev ve sorumlulukları,
2- Bilim kurumlarının sorumlulukları
3- Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler
4- Etik ve toplum,
5- Bilim etiğinde temel ilkeler
6- Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
7- Denekler, araştırma verilerinin arşivlenmesi,
8- Araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi,
9- Yazarların sıralaması, hayali yazarlık, onursal yazarlık, armağan yazarlık,
10- Kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür konusu,
11- Hakemli dergilerde değerlendirme,
12- Bilimde etik dışı davranış, disiplinsiz araştırma,
13- Yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aşırmacılık,
14- Akademik yükseltilme, eğitimde sorunlar ve kopyacılık.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenme
2- Bir araştırmada etik kuralları irdeleme
3- Kurallara uygun araştırma yapabilme
4- Makale yazım kuralları ve bilimsel bilginin sunumu
5- --
6- --
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2- Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3- Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4- Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5- Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6- Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7- Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9- Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 20 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 5 20
Toplam iş yükü     191
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Prof.Dr. Halil Seyidoğlu, Güzem yayınları,İstanbul, 1995. Research Ethics: Cases&Materials, Edit. Robin Levin Penslar, Indiana Univ.Press, 1995. ISBN:0-253-34312-7
Yardımcı Kaynaklar Etik, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu, Simurg Dizisi, Ankara, 2011.

Ders ile ilgili dosyalar