Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEKSTİLDE İŞ VE ZAMAN ETÜDÜ |
Birinci düzey |
KY 401 |
Zorunlu |
7 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OĞUZ DEMİRYÜREK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. OĞUZ DEMİRYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere bir tekstil işletmesinde verimsizlikleri fark etme becerisi kazandırmak, verimsizlikleri ortadan kaldırabilecek teknikleri öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
İş Etüdü hakkında temel bilgiler. Verimlik kavramı, İş etüdü verimlilik ilişkisi. İşletmelerde Verimlilikle ilgili terimler. İş etüdünün temel basamakları. Metod etüdü, örnekler. İş ölçümü. Verimlilik çalışmalarında şema ve diyagramlar kullanma. Standart zaman hesapları.
|
1- |
Ders içeriği hakkında bilgi verme, İŞ VE ZAMAN ETÜDÜNÜN TARİHÇESİ İş Etüdünün amaçları, Tekstil ve Konfeksiyon sektöründe iş ve zaman etüdünün önemi
|
2- |
İş ve Zaman Etüdünün kapsamı, ergonomi kavramı, iş ve zaman etüdünün işletme ekonomisindeki yeri
|
3- |
Verimlik kavramı, İş etüdü verimlilik ilişkisi, rantabilite
|
4- |
İşletme Organizasyonunun Temel Kavramları
|
5- |
Kişisel verimle ilgili temel kavramlar, zaman tipleri ile ilgili temel bilgiler
|
6- |
Ücretlendirme Sistemleri-Prim ve Akkort ücretlendirme sistemleri
|
7- |
Prim hesabı yapabilme
|
8- |
Çalışma sistemlerinin şekillendirilmesi
|
9- |
Birim zaman, temel zaman, Bölücü zaman ve dinlenme zamanı hakkında bilgi verme
|
10- |
Zaman kaydı ölçümü, zaman kaydı metotları, zaman kayıt tekniği
|
11- |
Zaman ölçümü ile ilgili formlar
|
12- |
Önceden saptanmış zamanlar sistemi (MTM)
|
13- |
İŞ şekillendimede maliyet hesapları, İş şekillendirme metotları (Temel metot, 6 Kademe metodu)
|
14- |
6 Kademe metodu ile ilgili örnekler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş Etüdünün amaçları ile Tekstil ve Konfeksiyon Sektöründe iş zaman etüdünün kullanılmasının önemini kavrar
|
2- |
Ergonomi hakkında bilgi edinir, ergonomik üretimin koşullarını kavrar
|
3- |
Ücretlendirme sistemlerini kavrar (Akkort ve Prim), prim hesabı yapabilir.
|
4- |
İş ve zaman etüdü ile iş sağlığı ve güvenliği arasındaki ilişkiyi kavrar
|
5- |
İş ve zaman etüdünün işletme ekonomisi içerisindeki önemini kavrar
|
6- |
Kişisel verimin hangi koşulara göre değiştiğini öğrenir.
|
7- |
Başarılı bir beyin fırtınası toplantısı için yapılması gerekenleri kavrar
|
8- |
Zaman hesabı yapabilir
|
9- |
İş şekillendirme için gerekli kavramları (temel metot, 6 kademe vb) kavrar
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
12
|
5
|
60
|
Toplam iş yükü
|
|
|
127
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Barnes, R.M., 1980, Motion and Time Study, University of California,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kanawaty, G., 1997, İş Etüdü, MPM Yayınları, No:29,
|
|