Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL KİMYA-I |
Birinci düzey |
KİM 111 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ŞERİFE SAÇMACI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Genel kimya konularının temel düzeyde öğretilmesi,
|
Dersin tanımı
|
Dr.Ş. Saçmacı tarafından haftada 3 saat teorik 2 saat pratik olarak yüz yüze Türkçe dilinde verilen, yardımcı öğretim elemanıuygulama kısmında destek alınan ve ön koşul dersi olmayan, içeriğinde genel kimya konularının temeli olan bir derstir.
|
1- |
Giriş, temel yasalar, ölçüm sistemleri, metrik birimler, hesaplama ve ölçümlerde belirsizlik, anlamlı sayılar
|
2- |
Kütlenin korunumu (Lavoiser) yasası, sabit oranlar yasası, Dalton atom kuramı, katlı oranlar yasası, atomun yapısı, atom çekirdeği, elektronlar, atomik kütle, mol kavramı, kimyasal bileşikler, kimyasal formüllerin bulunması
|
3- |
Yükseltgenme ve indirgenme, yükseltgenme sayıları, kimyasal stokiyometri, kimyasal tepkimelere dayanan hesaplamalar
|
4- |
Kimyasal bileşiklerin adlandırılması, molekül ve iyonlar, tepkimelerle ilgili diğer kavramlar (ardışık, eş zamanlı vb), çözelti tepkimeleri,
|
5- |
Sulu çözelti tepkimelerine giriş, çökelme tepkimeleri, asit-baz tepkimeleri, yarılma, birleşme, bozunma, yanma (yakma), yer değiştirme tepkimeleri gibi diğer tepkimeler,
|
6- |
1. ara sınav, sınav sorularının tartışılması, yükseltgenme-indirgenme tepkimeleri, yükseltgenme-indirgenme tepkimelerinin denkleştirilmesi
|
7- |
Sulu çözeltilerin stokiyometrisi, titrasyon
|
8- |
Gazların özellikleri, gaz basıncı, gaz yasaları, ideal gaz, gaz karışımları, kısmi basınçlar
|
9- |
Gazların kinetik ve molekül kuramı, ideal halden sapmalar, gerçek gazlar, atomun elektron yapısı, atomik orbitaller, atom spektrumları,
|
10- |
Kuantum kuramı, Bohr’un atom modeli
|
11- |
Dalga mekaniği, kuantum sayıları,
|
12- |
Çok elektronlu atomlar, elektron dağılımları
|
13- |
Periyodik sistem, atomların periyodik özellikleri,
|
14- |
Kimyasal bağlar ve temel kavramlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genel kimya ile ilgili temel kavramlar öğrenilecek
|
2- |
Problem çözümünde gerekli olan yeterliliğe ulaşacak
|
3- |
Peryodik cetveli öğrenir
|
4- |
Peryodik cetveldeki metal ametal yarı metal kavramlarını öğrenir
|
5- |
Kimyasal bağ çeşitlerini öğrenir
|
6- |
Kimya kanunlarını müzakere eder
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
12
|
2
|
24
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
R. Chang; “General Chemistry, 4th edition”; Çeviri Editörleri: T.Uyar, S.Aksoy, R.İnam; “Genel Kimya: Temel Kavramlar”, Palme yayıncılık, Ankara 2006.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-R. H. Petrucci ve W. S. Hardwood, “General Chemistry and Application, 8th edition”; Çeviri Editörleri: T. Uyar, S.Aksoy “Genel Kimya I: İlkeler ve Modern Uygulamalar”, Palme yayıncılık, Ankara 2005. 2-E. Erdik, Y. Sarıkaya, “Temel Üniversite Kimyası”, Gazi Kitabevi, 16ncı baskı, Ankara 2004.
|
|