Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR.ÖĞRETİM ÜYESİ DUYGU TURGUT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR.ÖĞRETİM ÜYESİ DUYGU TURGUT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Görsel malzeme eşliğinde teorik anlatım.
|
Dersin amacı
|
Anadolu Türk mimarisinin gelişimi içinde birbiriyle bağlantılı iki önemli evreyi oluşturan Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde anıtsal mimaride mekan düzenlerine ilişkin bir nitelik araştırması yapmak.
|
Dersin tanımı
|
Selçuklu ve Osmanlı Dönemi Türk mimarlığında anıtsal mimaride mekan düzeni, tipolojisi ve anlamı üzerine inceleme.
|
1- |
Dersin içeriği, yöntem ve ilgili kaynaklar hakkında bilgi verilmesi.
|
2- |
Selçuklu Mimarlığının Genel Özellikleri; Altın Oran Nedir?
|
3- |
Anadolu Selçuklu Dönemi Camileri: Kayseri Ulu Cami, Kayseri Gülük Cami, Hunat Hatun Cami’nin Mimari Özellikleri
|
4- |
Anadolu Selçuklu Dönemi Medreseleri: Kayseri Hunat Hatun Medresesi’nin Mimari Özellikleri, Gevher Nesibe Medresesi’nin Mimari Özellikleri
|
5- |
Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları: Kayseri Sultanhanı
|
6- |
Mimar Sinan Ve Osmanlı Mimarlığının Genel Özellikleri
|
7- |
Süleymaniye Külliyesi’nin Mimari Özellikleri
|
8- |
Kurşunlu Cami’nin Mimari Özellikleri
|
9- |
Vize Sınavı (9. Hafta)
|
10- |
Resmi Tatil
|
11- |
1. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
12- |
2. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
13- |
3. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
14- |
4. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
15- |
5. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
16- |
6. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
17- |
Genel değerlendirme ve final sınavıyla ilgili bilgi verilmesi
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının gelişimini, yapı ve mekan tipolojileri çerçevesinde kavrayarak değerlendirebilir.
|
2- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönemi temsil eden başlıca yapıları ve dönem mimarlığının üslup gelişimini, estetik değerlerini, sanat anlayışını sorgulama, farklı görüşleri eleştirel bir değerlendirme becerisi kazanır.
|
3- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının yapım tekniği, malzeme kullanımı ve örtü sistemi hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Mimarlık tarihinin farklı dönemlerindeki mimari üslup ve geleneklerinin bilgisini sahip olur, böylelikle tarihi çevrenin ve kültürel mirasın önemini kavrayarak tarihsel kültürel değerlere duyarlı olma ve onları koruma bilinci kazanır.
|
5- |
Farklı kültür coğrafyalarındaki mimarlık ve sanat geleneklerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgilenme, eleştirel bakış açısıyla karşılaştırma yapma ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
6- |
Mimarlık ile kent ilişkisini, kentsel yerleşimin gelişimi üzerine tarihsel ve mekansal özellikleriyle değerlendirme becerisi kazanır.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
H.WOLFLLİN, SANAT TARİHİNİN TEMEL KAVRAMLARI,CELAL ESAT ARSEVEN, TÜRK SANATI, SUUT KEMAL YETKİN İSLAM ÜLKELERİNDE SANAT, DOĞAN KUBAN, TÜRK -İSLAM SANATI ÜZERİNE DÜŞÜNCELER, DOĞAN KUBAN, SELÇUKLU ÇAĞINDA ANADOLU SANATI, DOĞAN KUBAN, DİVRİĞİ MUCİZESİ, D.KUBAN, OSMANLI MİMARİSİ, YILDIZ DEMİRİZ, OSMANLI MİMARİSİNDE SÜSLEME, SEMRA ÖGEL, ANADOLU SELÇUKLULARININ TAŞ TEZYİNATI, ZAFER BAYBURTLUOĞLU, ANADOLU SELÇUKLU YAPI SANATÇILARI, ZEKİ SÖNMEZ, ANADOLU TÜRK MİMARİSİNDE SANATÇILAR, GODFREY GOODWİN, OSMANLI MİMARİSİ TARİHİ, G.SCOTT ARCHITECTURE OF HUMANİSM, C.N. SCHULTZ, THE LANGUAGE OF ARCHITECTURE, C.N.SCHULTZ, INTENTIONS IN ARCHITECTURE
|
|