Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EVRİMSEL ALGORİTMALAR |
Üçüncü düzey |
BİM 618 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ BEYZA GÖRKEMLİ BAYRAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. DERVİŞ KARABOĞA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Evrimsel algoritmaların ayrık veya nümerik optimizasyon problemlerinin çözümü için kullanılabilirliğinin gösterilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Evrimsel algoritmaların ayrık veya nümerik optimizasyon problemlerinin çözümü için kullanılabilirliğinin gösterilmesi.
|
1- |
Evrimsel algoritmalar ile ilgili temel kavramlar.
|
2- |
Optimizasyon, optimizasyonda temel kavramlar, sezgiseller, metasezgiseller.
|
3- |
Evrimsel algoritmalarda temel biyolojik ve algoritmik model, farklı evrimsel algoritmaların gösterimleri, özel bir evrimsel algoritma tanımlamak için belirlenmesi gereken evrimsel algoritma bileşenleri, evrimsel algoritmalarda sonuçların analizi.
|
4- |
Örnek olarak bir evrimsel algoritmanın adımlarının incelenmesi, bu algoritmanın kodlanması için hazırlık çalışmaları.
|
5- |
Örnek bir evrimsel algoritma kodunun incelenmesi, kontrol parametrelerinin optimizasyon sonucuna etkilerinin incelenmesi.
|
6- |
Genetik algoritma.
|
7- |
Genetik algoritma.
|
8- |
Genetik programlama.
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Evrimsel algoritmalarda kodlama (encoding) yöntemleri.
|
11- |
Evrimsel stratejiler.
|
12- |
Evrimsel programlama.
|
13- |
Diferansiyel gelişim algoritması, hibrit yaklaşımlar.
|
14- |
Çaprazlama, mutasyon, seleksiyon yöntemleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Önemli Evrimsel algoritma örneklerinin temel özelliklerinin kavratılması.
|
2- |
Evrimsel algoritmaların nümerik veya ayrık türdeki optimizasyon problemlerinin çözümünde kullanılması.
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
4
|
48
|
Ödevler
|
8
|
2
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
15
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karaboğa D., Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, 2. basım, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Karaboga D., Pham D.T., Intelligent Optimisation Techniques, Springer Verlag, 2000.
|
|