Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > EDEBİYAT BİLGİLERİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EDEBİYAT BİLGİLERİ I Birinci düzey TDE123 Seçmeli 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Ögr. Gör. Dr. Hilal Akça
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Yeni Türk edebiyatında nesir ve şiir türünün gelişimi, edebi türler hakkında bilgi verme.
Dersin tanımı Edebiyatın tanımı, işlev, edebiyatla İlgili terim ve tanımları kavrayarak şiir ve nesir türündeki gelişmeleri takip edebilme.

Dersin içeriği
1- 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi kitabının giriş kısmını değerlendirme.
2- Nesir ve şiir türünün gelişmemesinin nedenlerini kavrama.
3- Namık Kemal''in tiyatro türüne dair makalelerini ve Celal mukaddimesini kavrama.
4- Ziya Paşa''nın Şiir ve İnşa makalesini değerlendirme.
5- Son Pişmanlık ve Muhsin Bey''in ön sözünü kavrama.
6- Hasba, Küçük Şeyler, Turfanda Mı Yoksa Turfa Mı''nın ön sözlerini kavrama.
7- Ara Sınav.
8- Mektup türünü kavrama.
9- Hatıra ve günlük türünü kavrama.
10- Edebiyat kuramı ve gelişimi konusunda bilgi edinme.
11- Örnek metinler okuma
12- Örnek metinler okuma
13- Örnek metinler okuma
14- Örnek metinler okuma
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Asır Türk Edebiyatı Tarihi kitabının giriş kısmını değerlendirir.
2- Nesir ve şiir türünün gelişmemesinin nedenlerini kavrar.
3- Namık Kemal''''in tiyatro türüne dair makalelerini ve Celal mukaddimesini kavrar.
4- Ziya Paşa''''nın Şiir ve İnşa makalesini değerlendirir.
5- Son Pişmanlık ve Muhsin Bey''''in ön sözünü kavrar.
6- Hasba, Küçük Şeyler, Turfanda Mı Yoksa Turfa Mı''''nın ön sözlerini kavrar.
7- Mektup türünü kavrar.
8- Hatıra ve günlük türünü kavrar.
9- Edebiyat kuramı ve gelişimi konusunda bilgi edinir.
10- Örnek metinler okur.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     84
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Hakan Sazyek- Yeni Türk Edebiyatında Önsözler
Yardımcı Kaynaklar Bilal Elbir-Edebiyat Bilgi ve Kuramları İsmail Çetişli-Edebiyat Bilimi.

Ders ile ilgili dosyalar