Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Havacilik Elektrik ve Elektroniği > HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRLERİ Birinci düzey HEE 111 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HAMDİ ERCAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HAMDİ ERCAN, ÖĞRETİM ÜYESİ MURAT ONAY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
Dersin amacı Havacılıkta insan faktörlerini öğretmek.
Dersin tanımı Havacılıkta insan faktörleri

Dersin içeriği
1- Havacılıkta insan faktörlerinin tarihçesi
2- Emniyet Yönetimine İlişkin Temel Kavramlar
3- İnsan Performans ve Sınırlılıkları
4- İnsan Performans ve Sınırlılıkları
5- Sosyal Psikoloji
6- Sosyal Psikoloji
7- Performansı Etkileyen Faktörler
8- Performansı Etkileyen Faktörler
9- Fiziksel Çevre Bakım İşleri
10- İletişim
11- İnsan Hatası
12- İnsan Hatası
13- İş Yerindeki Tehlikeler
14- Örnek Olay İncelemesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler havacılık emniyetine ilişkin temel kavramları açıklayabilecektir. 1.1. Havacılık emniyetinin sağlanmasının önemini açıklayabilir 1.2. Havacılık emniyetinin sağlanmasında havaaracı bakım sisteminin önemini tartışabilir 1.3. Risk ve emniyet kavramlarını tanımlayarak bu kavramlar arasında ilişki kurabilir. 1.4. Emniyeti düzenleyen kuruluşları sıralayabilir. 1.5. İnsan faktörlerini açıklayan en yaygın model olan SHEL Modelini açıklayabilir. 1.6. Havacılık emniyetini etkileyen faktörleri açıklayarak nasıl etkileyeceğini örnekleyebilir.
2- Öğrenciler insan performansını etkileyen faktörleri tartışabilecektir. 2.1. Havaaracı bakım personelinin performansı ve limitlerini açkılayabilir. 2.2. Havaaracı bakım personelinin performansını etkileyen fizyolojik, psikolojik, çevresel ve sosyo psikolojik faktörleri açıklayarak bu faktörlerin performansı neden ve nasıl etkileyeceğini tartışabilir. 2.3. Havaaracı bakım faaliyetlerine yönelik iletişim becerileri kazanıp uygulayabilir.
3- Öğrenciler Hata Yönetim Modellerini açıklayabilecektir. 3.1. Havaaracı bakım faaliyetlerine ilişkin hata yönetim modellerini açıklayabilir. 3.2. Bakım faaliyetlerinde hata tiplerini açıklayarak hatalardan kaçınma yöntemlerini tartışabilir.
4- Öğrenciler işyerindeki muhtemel potansiyel tehlikeleri açıklayabilecek ve kendisini koruyacak önerileri tartışabilecektir. Örnek Olayları İnceleyebilecektir.
5- Havaaracı bakım faaliyetlerindeki hatalardan kaçınabilmek için yöntemler önerebilir
6- Havaaracı bakım faaliyetlerinden kaynaklanan sorunlar nedeniyle ortaya çıkan olayları inceleyerek emniyeti tehlikeye atan faktörleri ve sonuçlarını çözümleyebilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2- Havacılık operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
3- Bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik doküman ve araçları seçip ve kullanabilir.
4- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ulusal ve uluslararası havacılık otoriteleri tarafından belirlenen yönerge ve/veya üretici talimatları doğrultusunda uygular, sorunları tanımlar ve uygun düzeltici eylemde bulunabilir.
5- Bilgiye erişebilir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
6- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7- Ekip bilincine sahiptir ve gerektiğinde ekip üyeleriyle koordineli çalışabilir.
8- Ulusal ve uluslararası havacılık çevrelerinde alanı ile ilgili bakım kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
9- Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanları arşivleyebilir ve güncel olarak takip eder.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle hava yolu ulaştırması konusunda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilmek ve kendini sürekli yenileyebilmek, alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
11- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
12- Teknik resim bilgisini uygulamada etkin kullanır.
13- Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izler, alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar ve sorunlara çözüm önerileri geliştirir, düşüncelerini yazılı /sözlü olarak nicel/nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14- Türkçe ve İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanır.
15- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir.
16- Hava ulaştırma sektöründeki işletmelerin yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre ve iş güvenliği koruma konusunda ve bakım uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilince sahiptir.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 7 2 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     106
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Human Factors in Aviation, Second Edition [Paperback] 2006 Eduardo Salas (Editor), Florian Jentsch (Editor), Dan Maurino (Editor)
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar