Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ASTRONOMİYE GİRİŞ II |
Birinci düzey |
AST102 |
Zorunlu |
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HASAN AK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HASAN AK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Gökcisimlerinden gelen ışığı fotometrik ve tayfsal olarak kullanarak, Güneş ve yıldızların yapısı, oluşum ve evrimlerini, karşılaştırmalı olarak öğreterek, gökadaları ve yıldızlararası gaz ve toz ortamı tanıtmak, evrenin oluşumu ve genel yapısı hakkında bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
------------
|
1- |
Parlaklık tanımları, parlaklık ölçeği
|
2- |
Yıldızların kütleleri, ışıtması, yarıçapları ve sıcaklıkları
|
3- |
Renk ölçeği ve tayf sınıflaması H-R diyagramı
|
4- |
Güneş’in iç yapısı ve atmosferi Güneş aktivitesi: nedenleri ve etkileri
|
5- |
Küçük kütleli yıldızların evrimi
|
6- |
Büyük kütleli yıldızların evrimi, yıldızların ölümü ve yıldız kalıntıları
|
7- |
Değişen yıldızlar, sınıflaması
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Çift yıldızların sınıflaması ve türleri
|
10- |
Örten çift yıldızların ışık eğrileri, Julian Tarihi
|
11- |
Açık yıldız kümeleri, Küresel yıldız kümelerinin özellikleri ve farklılıkları
|
12- |
Yıldızlararası ortam ve derin uzay cisimlerinin yapısı ve türleri
|
13- |
Gökadamız Samanyolu, diğer gökadaların yapısı ve türleri
|
14- |
Evrenin evrimi ve kökeni, evrende yaşam
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
---------------------
|
17- |
---------------------
|
18- |
---------------------
|
19- |
---------------------
|
20- |
---------------------
|
1- |
Fizik yasalarını astronomik kavramlara uygulayabilme
|
2- |
Işığın özelliklerini kullanarak gökcisimlerinin yapıları hakkında sonuç çıkarabilme
|
3- |
Bilgisayar animasyonları sayesinde gökcisimlerinin üç boyutlu yapısını kavrayabilme
|
4- |
Güneşin yapısal özelliklerini bulmak için kullanılan yöntemleri güneş benzeri yıldızlara uygulayabilme
|
5- |
Evrenin ve gökcisimlerinin boyutları ve yapısını irdeleyebilme
|
6- |
Gözlem sonuçlarındaki hassasiyetin önemini yorumlayabilme
|
7- |
İzleyerek, uygulayarak ve araştırarak, verilen süre içinde kazandığı birikimi yazılı ve sözlü sunabilme
|
8- |
---------------------
|
9- |
---------------------
|
10- |
---------------------
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
|
|
2- |
Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
|
|
3- |
Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
|
|
4- |
Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
|
|
5- |
Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
|
|
6- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
|
|
8- |
Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
|
|
9- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
|
|
10- |
Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
11- |
Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
|
|
12- |
Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
|
|
13- |
Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
|
|
14- |
Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
|
|
15- |
Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
|
|
16- |
Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
|
|
17- |
Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
|
|
18- |
Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
7
|
4
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
1
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
143
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
EVRENİ ANLAMA SERÜVENİ - In Quest of the Universe, Theo Koupelis, 2017, Nobel Yayınevi
Evren, S., 2010, “Genel Astronomi II” ders notları, ders sunum CD’leri
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Freedman, R.A. and Kaufmann III, W.J., 2008, “Universe”, W.H. Freeman and Company.
Bennett, J., Donahue, M., Schneider, N. and voit, M., 2005, “The Essential Cosmic Perspective”, Pearson Education, Inc.
Green, S. F. and Jones, M.H., 2004, “An Introduction to the Sun and Stars”, The Open University, Cambridge University Press.
|
|