Giriş | English

Lisans > İletişim Fakültesi > Radyo, Televizyon ve Sinema (uö) > BELGESEL SİNEMA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BELGESEL SİNEMA Birinci düzey URTS 415 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ SEMRA CİVELEK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Semra Civelek
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Konferans, film izleme.
Dersin amacı Belgesel sinemaya ilişkin temel kuramların irdelenerek tartışılması, belgesel sinemanın tarihi süreci içinde geçirdiği belli başlı yaklaşımların ele alınarak örnek filmlerin izlenip değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Belgesel sinemanın tarihi sürecinde belli başlı uğrakların ele alınarak örnek filmlerin izlenip içerik ve biçim açısından değerlendirildiği bir derstir.

Dersin içeriği
1- 1- Dersin tanımı, amacı, önemi. Dersin işlenişi ve sınavlar hakkında bilgi. Giriş: Belgesel sinemaya ilişkin temel kavramların tanıtılarak irdelenmesi, tartışılması.esi.
2- 2- Gerçek ve gerçeklik üzerine: Kurmaca ve belgeselde gerçekliğin ele alınışı. Doğalcı gelenek, sahneleme, oyuncu dramatizasyonu: Kuzeyli Nanook üzerine.
3- 3- Örnek filmler üzerinden açıklayıcı biçemin tartışılması. Aşk, Mark ve Ölüm (Cem Kaya, 2022)
4- 4- Örnek filmler üzerinden şiirsel biçemin tartışılması. -Kent senfonisi filmleri üzerine.
5- 5- Vertov, aralıklar teorisi ve belgesel film yapımı. "Film Kameralı Adam" ve dönüşlü biçem üzerine.
6- 6- İngiliz Belgesel Okulu nasıl bir belgesel önerir? Belgeselde kurumsal bakış açısı. -"İradenin Zaferi": Belgeselin etik sınırları ve gözlemci biçem üzerine.
7- 7- Belgeselde temsil: Edimsel biçem, "Gece ve Sis", "Toplayıcılar".
8- 8- Kim, nasıl katılıyor? "Bir Yaz Güncesi" ve "Fahrenheit 9/11" üzerinden katılımcı biçem.
9- 9- Qatsi Üçlemesi ve şiirsel biçemin dönüşümü.
10- 10- "Maddenin Halleri", "Honeyland" ve gözlemci biçem üzerine.
11- 11- "Kavur" belgeseli: şiirsellik, arşiv ve anlatıcı üzerine.
12- 12- "Beşir''''le Vals": belgeselde temsil, travma, edimsellik ve kurgusallık üzerine.
13- 13- Örnekler üzerinden docudrama, docufiction ve mockumentary.
14- 14- "The Inextinguishable Fire" ve "What Farocki Taught" üzerinden belgeselde etik.
15- 15- "Sans soleil": Marker''''ın belgesele hediyesi.
16- 16- Belgeselde konu ve biçim içerine tartışma. Dönem değerlendirme.
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci, sinemada imgesel yaklaşımın yanısıra belgesel yaklaşımı da tarihi süreci içinde belli başlı örnek filmler de izleyerek tanımış olur.
2- Belgesel sinemanın imgesel sinemadan farklı ve benzer yanlarını görür.
3- Belgeselin çeşitli kavramları ve türleri hakkında bilgi edinir.
4- Belgesel filmleri estetik olarak değerlendirme yeteneği kazanır.
5- Belgesele ilgi duymasını ve araştırmacı, gözlemci yanının gelişmesini sağlar.
6- Belgesel yapım süreçleri hakkında fikir edinir.
7- Belgeselde farklı yaklaşım biçemlerini tanır, bilir ve ayırt eder.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2- Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4- Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5- İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6- Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7- Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8- Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9- İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10- Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11- İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bill Nichols - Belgesel Sinemaya Giriş // Belgesel Sinemacılar Birliği Yayınları (Tüm Sayılar).
Yardımcı Kaynaklar Dziga Vertov - Sine-Göz // G. Nowel-Smith(Ed.) - Dünya Sinema Tarihi // V. Petric - Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm.

Ders ile ilgili dosyalar