Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM HUKUKU I |
Birinci düzey |
İLH518 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe, Arapça
|
Koordinatör
|
DOÇ.DR. MENDERES GÜRKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Menderes Gürkan,Doç. Dr. Osman Bayder
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Koordinatör ve dersi veren diğer öğretim üyeleri aynı zamanda yardımcı öğretim elemanlarıdır
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve örnekler üzerinden dersin sunumu
|
Dersin amacı
|
İslam Hukukunun ana bölümlerinden olan borçlar hukuku hakkında genel bilgiler, terimler ve borç doğuran akitlerden örnekler
|
Dersin tanımı
|
İslam Borçlar hukukunun genel yapısı , diğer sistemlerden ayrıldığı noktaların ortaya konması
|
1- |
Alım-satım akdi ile ilgili terimler ve örnekler ile açıklanması
|
2- |
Alım-satım akdinin kuruluş, sıhhat şartları
|
3- |
Sonucu itibarıyla akitler: Sahih, fasit, batıl, nafiz, mevkuf ve örnekler ile açıklanması
|
4- |
Alım-satım akdine konu olan mal ve malı bedeli hakkında genel bilgiler ve örnekler ile açıklanması
|
5- |
Alım-satım akdinde söz konusu olan muhayyerlikler: Şart, nakit, vasıf, ayıp, görme vb. muhayyerlikler
|
6- |
Akdin ikale edilmesi, selem ve istısna akdinin örnekler ile açıklanması
|
7- |
Alım-satım akdine konu olan malların değişik krıterlere göre tasnifi
|
8- |
Muhtemel vize haftası
|
9- |
İcare akdi ile ilgili terimler ve örnekler ile açıklanması
|
10- |
İcare akdinin kuruluş, sıhhat, nefaz ve lüzum şartlarının örnekler ile açıklanması
|
11- |
İcare akdi çeşitleri: Mal ve emek üzerine kurulu icare akitler hakkında bilgiler
|
12- |
İcare akdinde söz konus muhayyerlikler: Şart, ayıp ve görme muhayyerlikleri
|
13- |
Emanet ve vedia akdi hakkında genel bilgiler ve örnekler ile açıklanması
|
14- |
Ariyet akdi hakkında genel bilgiler ve örnekler ile açıklanması
|
15- |
Hibe akdi hakkında genel bilgiler ve örnekler ile açıklanması
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Borçlar hukukunun İslam hukuk sistemindeki yerini anlama ve kavrama
|
2- |
Borç kavramı, borç doğuran ilişkileri anlama ve kavrama
|
3- |
Akit teorisi hakkında genel bilgi edinme
|
4- |
Akitler hakkında ortak terimleri bilme
|
5- |
Akit çeşitleri hakkında bilgi edinme
|
6- |
Alım-satım, icare, emanet, ariyet, hibe vb. akitler hakkında genel bilgi edinme
|
7- |
Akde konu olan mal ve çeşitleri hakkında genel bilgi edinme
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
73
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Mecelle-i Ahkam-ı Adliyye
2. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi "Mecelle" maddesi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Orhan Çeker, İslam Hukukunda Akitler
2. Heyet, İslam Hukuku El Kitabı
3. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, "muhayyerlikler" md.
|
|