Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İMMUNOLOJİ |
Birinci düzey |
3.2.05 |
|
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FUAT AYDIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. FUAT AYDIN, PROF. DR. K. SEMİH GÜMÜŞSOY, PROF. DR. SEÇİL ABAY, DR. ÖĞR. ÜYESİ EMRE KARAKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. ÖZGÜR GÜRAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün kararına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
|
Dersin amacı
|
Doğal ve kazanılmış immunite, antijenler, immun sistemin hücre,doku ve organları, hücresel ve humoral bağışıklık gibi diğer derslere, sahaya temel oluşturacak bilgilerinin temel immunolojik kavramların verilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Bağışıklık Bilimi
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. / PRATİK: Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik-kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı.
|
2- |
TEORİK: İmmunoloji, Seroloji ve Bağışıklığın Tanımı, Doğal bağışıklık. / PRATİK: Seroloji laboratuvarında kullanılan temel gereçler, biyolojik ve kimyasal maddeler, kullanım amaçları.
|
3- |
TEORİK: Antijen ve antijenitenin koşulları / PRATİK: Kanın yapısı, kan alma işlemleri, serum-plazma elde edilmesi ve kullanım alanları
|
4- |
TEORİK: İmmun sistemin organları, dokuları ve hücreleri / PRATİK: Serolojik Testler
|
5- |
TEORİK: Antikorlar ve çeşitleri / PRATİK: Primer bağlanma testleri (Radyoimmunoassay Teknikleri)
|
6- |
TEORİK: Antijen reseptörleri ve Doku uyuşum sistemi / PRATİK: Primer bağlanma testleri (Enzim İmmunoassay Teknikleri (ELISA vb.)
|
7- |
TEORİK: Sitokinler, Fagositoz / PRATİK: Primer bağlanma testleri (İmmunoflorasan Teknikleri), Sekonder bağlanma testleri (Aglutinasyon Testleri)
|
8- |
TEORİK: Seminer ve ödev sunumları / PRATİK: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
9- |
TEORİK: Antijen işlenmesi ve sunulması / PRATİK: Kanın yıkanması ve eritrosit suspansiyonu hazırlanması, kullanım amacı
|
10- |
TEORİK: Humoral immun yanıt / PRATİK: Sekonder bağlanma testleri (Hemaglutinasyon, Hemaglutinasyon İnhibisyon Testleri)
|
11- |
TEORİK: Hücresel immun yanıt / PRATİK: Sekonder bağlanma testleri (Presipitasyon Testleri)
|
12- |
TEORİK: Komplement Sistemi / PRATİK: Sekonder bağlanma testleri
|
13- |
TEORİK: Aşırı Duyarlılık Reaksiyonları/ PRATİK: Sekonder bağlanma testleri (Komplement Fikzasyon Testi)
|
14- |
TEORİK: Mukozal, fetal ve neonatal bağışıklık / PRATİK: Tersiyer bağlanma testleri
|
15- |
TEORİK: Aşılar ve Aşılama / PRATİK: Tersiyer bağlanma testleri (Nötralizasyon Testleri)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İmmun sistemin temel yapısı, immun yanıttaki yeri ve önemini bilir.
|
2- |
İmmun sistemin doku, hücre ve organlarını ile bunların fonksiyonlarını bilir.
|
3- |
Humoral ve hücresel bağışıklığın temel fonksiyonları ve vücut savunmasındaki rollerini bilir.
|
4- |
Antijen-antikor reaksiyonlarının temelini bilir. Hastalıkların serolojik teşhisine ilişkin temel bilgiler edinebilir.
|
5- |
Evcil hayvanlarda karşılaşılan çeşitli hastalık durumlarında gelişen immunolojik reaksiyonları ve bu reaksiyonların sonuçlarını değerlendirebilir.
|
6- |
Aşıların özellikleri, çeşitleri, etki mekanizmaları ve ayrıca aşılama yöntemleriniöğrenebilir.
|
7- |
Ülkemiz hayvancılığının bireysel ve sürü sağlığı problemlerine çözüm üretebilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
1
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
1
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
2
|
30
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
1
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İmmunoloji: Diker, K.S.2005:, Medisan Yayınevi, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. İmmunoloji: Arda, M., Minbay, A., Aydın, N., Akay, Ö., İzgür, M., Diker, K.S. 1998. Medisan Yayınevi, Ankara,
2. Immunology (Lippincott’s Illustrated Reviews) Harvey A.R., Champe P.C., 2008 Lippincott Williams&Wilkins Publishing
3. World of Microbiology and Immunology: Narins B., Lerner K.L.,Lerner B.W. 2003. The Gale Group Inc, a division of Thomson Learning.
4. Roıtt’s Temel İmmunoloji: Çeviri Editörü: Ilıman M.N., Yıldız M.2008 11. Baskı Atlas Kitapçılık Ankara.
|
|