Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ TERMİNOLOJİ |
Birinci düzey |
ODY 153 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR. DİLEK EFE ARSLAN /DR. ÖĞR. ÜYESİ TUBA ÖZKUL/ ÖĞR. GÖR. ALİ BAŞGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, maket üzerinde çalışma, olgu sunumu
|
Dersin amacı
|
Sağlık Hizmetlerinin başarısı, çalışmaların ekip anlayışı içinde yürütülmesi ile sağlanır. Böylece, iş akışı daha hızlı ve doğru sağlanabilir. Bu ekiple çalışacak öğrencilerin, tıp alanında kullanılan terimlerle tanıştırılması, tıbbi terminolojinin (sağlık dilinin) kavranması ve doğru olarak kullanılabilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bilimi ilerletebilmek, yeniyi üretebilmek ve bilimsel ortamda iyi iletişim için uluslar arası bilim dilinin varlığı ve kullanılması gereklidir. Bir bilim dalında öğrenme ve uygulama başarısının başlangıç noktası, o bilim dalına ait dilin öğrenilmesi ile sağlanır. Dünya üzerindeki bütün sağlık çalışanlarınca kullanılır bir ortak dil, tıbbî alanda iletişimin hızlanmasına ve bu yolla hızlı gelişmeler sağlanmasına, tıp bilimlerinde uygulama ve anlaşılma kolaylığı sağlanmasına yol açacaktır
|
1- |
Giriş, temel tanım ve kavramlar. Powerpoint sunum
|
2- |
Tıbbi terimleri oluşturan öğeler, terimlerin okunuşu, tekil-çoğul. Powerpoint sunum
|
3- |
Önekler. Flascard, anlatım
|
4- |
Sonekler. Flascard, anlatım
|
5- |
Kökler. Crosword puzzle, anlatım
|
6- |
Vücut yapısı (yönler, boşluklar, bölgeler, pozisyonlar). Powerpoint sunum, maket çalışması
|
7- |
Vücut yapısı (hücre, hücrenin yapısı, organeller, kromozom, DNA, gen, mutasyon, genetik hastalıklar, dokular, doku çeşitleri, doku oluşum patolojileri,bezler, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunum
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Hastalıklarla ilgili terimler (hastalıkların çeşitleri, bulaşma yolları, salgınlar, epidemiyoloji, doğumsal kusurlar, yaşlanma, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunum, crosword puzzle
|
10- |
Tanı-tedavi ile ilgili terimler ((vital bulgular, palpasyon, perküsyon, oskültasyon, basit muayene araçları, laboratuar testleri, görsel tanı yöntemleri). Powerpoint sunum, crosword puzzle
|
11- |
Deri ve ekleri ile ilgili terimler (Deri ve ilgili yapıların işlevi, yapısı, sebase bezler, ter bezleri, saç ve tırnak, konu ile ilgili uzmanlıklar, deri ve ilgili yapıların patolojileri, deri üzerinde oluşan lezyonlar, tanı ve tedavi prosedürleri. Örnek olgular, video gösterimi, powerpoint sunum
|
12- |
İskelet sistemi ile ilgili terimler (iskeletin bölümleri, kemiğin yapısı, çeşitleri, kemik iliği, eklem-kıkırdak yapısı ve çeşitleri, omurga, ligament, tendon yapıları, uzmanlık alanları. Powerpoint sunumu, maket çalışması
|
13- |
İskelet sistem ile ilgili patolojiler,tanı ve tedavi prosedürleri. Örnek olgular, powerpoint sunum, video gösterimi
|
14- |
Kas sistemi ile ilgili terimler (Kasların işlevi, yapısı, çeşitleri, kas kontraksiyon ve relaksasyonu, inervasyonu, antagonist kaslar, kas hareketleri, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunumu, maket çalışması
|
15- |
Kas sistemi ile ilgili patolojiler, tanı ve tedavi ile ilgili prosedürler, sportif yaralanmalar. Örnek olgular, video gösterimi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tıbbi terminolojinin gerekliliğini algılamak
|
2- |
Tıbbi terminolojinin öğelerini (önek, kök, sonek, kaynaştırıcı ) öğrenmek, terimlerin analizini yapabilmek
|
3- |
Vücut yapısını (hücre, doku, yön, düzlem, boşluklar) kavramak
|
4- |
Vücudun, sağlık ve hastalık durumunda oluşacak değişimlerini ayırd etmek
|
5- |
Öğrendiği terimleri sahada kullanabilme beceresi kazanma
|
6- |
Öğrendiği terimleri diğer dersleride anlayabilmede kullanma
|
7- |
Öğrendiği terimleri doğru okuma ve anlama becerisi kazanma
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
|
|
4- |
İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
|
|
5- |
Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
|
|
6- |
İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
7- |
İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
|
|
8- |
İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
|
|
10- |
İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
11- |
Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Artukoğlu MA. Tıbbi Terminoloji.1.baskı.DİE Matbaası.Ankara 2. Kocatürk U. Tıp terimleri sözlüğü. 2. baskı. Ankara Üniversitesi Basımevi.1994.Ankara. 3. Barbara A. Gylys, Regina M. Masters Medical Terminology Simplified. 3. Baskı. 4. Medical terminology an İllustrated guide. Pam Besser,Joyce B. Harvey et all. 5. Shirley Soltesz Steiner. Quick Medical Terminology. 4. Baskı 6- Ann Ehrlich, Carol L. Schroeder. Medical Terminology for health professions. 6. baskı 7- Sebahat Ekinci, H. Gül Hatipoğlu. Yüksekokullar için Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı
|
|