Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ TERMİNOLOJİ |
Birinci düzey |
ODY 153 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR. DİLEK EFE ARSLAN /DR. ÖĞR. ÜYESİ TUBA ÖZKUL/ ÖĞR. GÖR. ALİ BAŞGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, maket üzerinde çalışma, olgu sunumu
|
Dersin amacı
|
Sağlık Hizmetlerinin başarısı, çalışmaların ekip anlayışı içinde yürütülmesi ile sağlanır. Böylece, iş akışı daha hızlı ve doğru sağlanabilir. Bu ekiple çalışacak öğrencilerin, tıp alanında kullanılan terimlerle tanıştırılması, tıbbi terminolojinin (sağlık dilinin) kavranması ve doğru olarak kullanılabilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bilimi ilerletebilmek, yeniyi üretebilmek ve bilimsel ortamda iyi iletişim için uluslar arası bilim dilinin varlığı ve kullanılması gereklidir. Bir bilim dalında öğrenme ve uygulama başarısının başlangıç noktası, o bilim dalına ait dilin öğrenilmesi ile sağlanır. Dünya üzerindeki bütün sağlık çalışanlarınca kullanılır bir ortak dil, tıbbî alanda iletişimin hızlanmasına ve bu yolla hızlı gelişmeler sağlanmasına, tıp bilimlerinde uygulama ve anlaşılma kolaylığı sağlanmasına yol açacaktır
|
1- |
Giriş, temel tanım ve kavramlar. Powerpoint sunum
|
2- |
Tıbbi terimleri oluşturan öğeler, terimlerin okunuşu, tekil-çoğul. Powerpoint sunum
|
3- |
Önekler. Flascard, anlatım
|
4- |
Sonekler. Flascard, anlatım
|
5- |
Kökler. Crosword puzzle, anlatım
|
6- |
Vücut yapısı (yönler, boşluklar, bölgeler, pozisyonlar). Powerpoint sunum, maket çalışması
|
7- |
Vücut yapısı (hücre, hücrenin yapısı, organeller, kromozom, DNA, gen, mutasyon, genetik hastalıklar, dokular, doku çeşitleri, doku oluşum patolojileri,bezler, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunum
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Hastalıklarla ilgili terimler (hastalıkların çeşitleri, bulaşma yolları, salgınlar, epidemiyoloji, doğumsal kusurlar, yaşlanma, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunum, crosword puzzle
|
10- |
Tanı-tedavi ile ilgili terimler ((vital bulgular, palpasyon, perküsyon, oskültasyon, basit muayene araçları, laboratuar testleri, görsel tanı yöntemleri). Powerpoint sunum, crosword puzzle
|
11- |
Deri ve ekleri ile ilgili terimler (Deri ve ilgili yapıların işlevi, yapısı, sebase bezler, ter bezleri, saç ve tırnak, konu ile ilgili uzmanlıklar, deri ve ilgili yapıların patolojileri, deri üzerinde oluşan lezyonlar, tanı ve tedavi prosedürleri. Örnek olgular, video gösterimi, powerpoint sunum
|
12- |
İskelet sistemi ile ilgili terimler (iskeletin bölümleri, kemiğin yapısı, çeşitleri, kemik iliği, eklem-kıkırdak yapısı ve çeşitleri, omurga, ligament, tendon yapıları, uzmanlık alanları. Powerpoint sunumu, maket çalışması
|
13- |
İskelet sistem ile ilgili patolojiler,tanı ve tedavi prosedürleri. Örnek olgular, powerpoint sunum, video gösterimi
|
14- |
Kas sistemi ile ilgili terimler (Kasların işlevi, yapısı, çeşitleri, kas kontraksiyon ve relaksasyonu, inervasyonu, antagonist kaslar, kas hareketleri, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunumu, maket çalışması
|
15- |
Kas sistemi ile ilgili patolojiler, tanı ve tedavi ile ilgili prosedürler, sportif yaralanmalar. Örnek olgular, video gösterimi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tıbbi terminolojinin gerekliliğini algılamak
|
2- |
Tıbbi terminolojinin öğelerini (önek, kök, sonek, kaynaştırıcı ) öğrenmek, terimlerin analizini yapabilmek
|
3- |
Vücut yapısını (hücre, doku, yön, düzlem, boşluklar) kavramak
|
4- |
Vücudun, sağlık ve hastalık durumunda oluşacak değişimlerini ayırd etmek
|
5- |
Öğrendiği terimleri sahada kullanabilme beceresi kazanma
|
6- |
Öğrendiği terimleri diğer dersleride anlayabilmede kullanma
|
7- |
Öğrendiği terimleri doğru okuma ve anlama becerisi kazanma
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Artukoğlu MA. Tıbbi Terminoloji.1.baskı.DİE Matbaası.Ankara 2. Kocatürk U. Tıp terimleri sözlüğü. 2. baskı. Ankara Üniversitesi Basımevi.1994.Ankara. 3. Barbara A. Gylys, Regina M. Masters Medical Terminology Simplified. 3. Baskı. 4. Medical terminology an İllustrated guide. Pam Besser,Joyce B. Harvey et all. 5. Shirley Soltesz Steiner. Quick Medical Terminology. 4. Baskı 6- Ann Ehrlich, Carol L. Schroeder. Medical Terminology for health professions. 6. baskı 7- Sebahat Ekinci, H. Gül Hatipoğlu. Yüksekokullar için Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı
|
|