Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRONİK DEVRELERDE GÜRÜLTÜ |
Üçüncü düzey |
EEM 601 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜrkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ALÇI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ALÇI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü Sunum
|
Dersin amacı
|
Gürültünün doğası, elektriksel gürültü ve elektriksel gürültünün çeşitlerinin anlaşılması amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Gürültünün doğası, gürültü sıcaklığı. Gürültü faktörü ve S/N oranı. Elektriksel gürültü kaynakları ve türleri, termal gürültü, shot gürültü, flicker gürültüsü, beyaz gürültü. zırhlama; kapasitif ve indüktif kuplajlamaya karşı zırhlama, RF zırhlama, EMI ve RFI zırhlama materyalleri. Güvenlik ve işaret toprağı, pratik topraklama. Tümdevrelerde, BJT ve FET’lerde gürültü. Dijital gürültü kaynakları; cross talk gürültüsü, güç kaynağı gürültüsü, yük-paylaşım gürültüsü, sızıntı gürültüsü.
|
1- |
Gürültünün doğası ve gürültü sıcaklığı.
|
2- |
Gürültü Faktörü ve S/N oranı.
|
3- |
Elektriksel gürültünün çeşitleri.
|
4- |
Elektriksel gürültünün kaynakları.
|
5- |
Termal gürültü, shot gürültü.
|
6- |
Flicker gürültü, beyaz gürültü.
|
7- |
Kapasitif ve indüktif kublaja karşı ekranlama.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
RF ekranlama
|
10- |
EMI ve RFI ekranlama materyalleri
|
11- |
Güvenlik ve işaret toprağı, pratik topraklama
|
12- |
FET’in tümdevrelerde gürültüsü.
|
13- |
BJT’nin tümdevrelerde gürültüsü.
|
14- |
Dijital gürültü kaynakları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Elektronik devre elemanlarında ve yapılarında gürültü çeşitlerinin öğrenilmesi.
|
2- |
Elektronik devrelerdeki gürültünün eleman ve sistem bazındaki etkilerinin öğrenilmesi.
|
3- |
Elektronik devrelerin tasarımı ve gerçekleştirilmesi sırasında gürültüye karşı alınacak tedbirlerin öğrenilmesi.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
|
|
6- |
Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
7- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
6
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• M. S. Gupta, ”Electrical Noise; Fundamentals of Sources”, IEEE Press, 1981.
• A. Van Der Ziel, ”Noise in VLSI, VLSI Handbook“, Academic Press., 1985.
• Gabriel Vasilsecu.“Electronic Noise and Interfering Sİgnals: Principles and Applications”, Springer.
|
|