Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > MÜHENDİSLER İÇİN OLASILIK TEORİSİ VE İSTATİSTİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MÜHENDİSLER İÇİN OLASILIK TEORİSİ VE İSTATİSTİK Birinci düzey EM 213 Zorunlu 3 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NECMİ TAŞPINAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof.Dr.Necmi TAŞPINAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu ders öğrencilere rastgele olayları modelleme ve analiz etme yeteneği kazandırma amacını taşımaktadır. Olasılık ve istatistiğin temel notasyonları yanında temel olasılıksal ve stokastik olayları modelleme yöntemleri verilmektedir. Öğrenciler bu ders sonunda, basit olasılıksal ve stokastik olayları matematiksel olarak modelleyebilmekte ve bilinen bir olaylar uzayında rastlantı değişkenlerinin olasılıklarını, beklenen değerlerini ve variyanslarını hesaplayabilmektedir.
Dersin tanımı Olasılığın temel kavramları, Olasılık teoremleri, Ortak ve koşullu olasılık,Rastlantı değişkeni,Olasılık yoğunluk ve dağılım fonksiyonları, Beklenen değer ve variyans, korelasyon, regresyon analizi, Ayrık dağılımlar, Sürekli dağılımlar, Moment çıkaran fonksiyon, z dönüşümü,verilerin toplanması ve düzenlenmesi, Ortalamalar ve dağılma ölçüleri,hipotez testleri.

Dersin içeriği
1- Olasılığın temel kavramları, örnek uzay tanımı,Olasılığın bağıl frekans tanımı
2- Olasılık teoremleri, Ortak ve koşullu olasılık
3- Bağımsız olaylar, Bayes teoremi
4- Rastlantı değişkeni,Olasılık yoğunluk ve dağılım fonksiyonları
5- Beklenen değer ve variyans, Çok boyutlu rastlantı değişkenleri
6- Kovaryans, korelasyon katsayısı
7- Ayrık dağılımlar
8- Chebyshev eşitsizliği, Sürekli rastlantı değişkeni
9- Gaussian dağılımı ve özellikleri
10- İki boyutlu rastlantı değişkenleri
11- Moment çıkaran fonksiyon
12- z dönüşümü
13- Verilerin toplanması ve düzenlenmesi
14- Ortalamalar ve dağılma ölçüleri
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- -
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     138
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları.
Yardımcı Kaynaklar Olasılık, Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel, İstanbul , 1993. • Olasılık Problemleri, Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel, İstanbul, 1998. • Olasılık Teori ve Problemleri, İbrahim Sezginman, Eğitim Yayınları A.Ş., İstanbul, 1995. • Probability, Random Variables and Stochastic Processes, A. Papoulis, Mc Graw-Hill Book Company, New York,

Ders ile ilgili dosyalar