Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Astronomi ve Uzay Bilimleri > KUANTUM FİZİĞİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KUANTUM FİZİĞİ II Birinci düzey ASTFİZ302 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ASTFİZ 301 KUANTUM FİZİĞİ I
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İBRAHİM KÜÇÜK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İBRAHİM KÜÇÜK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Temel enstrümanı ışık olan astronomi ve astrofizik için ışığın davranışını analiz etmek, anlamak
Dersin tanımı Tarihsel gelişim, eski ve modern kuantum fiziği, kuantum mekaniği

Dersin içeriği
1- Kuantum mekaniğinde matrix formülasyonu
2- Özfonksiyonların, özvektörlerin ve işlemcilerin matris temsili
3- Spin açısal momentum
4- Spin açısal momentum
5- Magnetik dipol moment
6- Stern-Gerlach Deneyi
7- Özdeş Parçacıklar
8- Pauli Prensibi ve Pauli Dışarlama Prensibi
9- VİZE SINAVI
10- Elektromagnetik alanlarda yüklü parçacıklar
11- Yaklaşım Metodları: Varyasyon yöntemi
12- Zamandan bağımsız Pertürbasyon teorisi
13- Zamana bağlı Pertürbasyon teorisi
14- Enerji seviyeleri arası atomik geçişler
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Soyut matematiksel kavramların doğanın algılanmasında nasıl işlerlik kazandığını görebilme
2- Fiziksel niceliklerin operatörlerle nasıl temsil edileceğini türetebilme
3- Matematiksel açılımların fiziksel kıstaslarla nasıl sınırlandırılacağını algılayabilme
4- Sıra değiştirme özelliği ile fiziksel niceliklerin korunumu ya da değişmezliği arasında bağ kurabilme
5- Çoğu fiziksel sistemlerin küresel simetrik bir özellik gösterdiğini kavrayabilme
6- Dalga fonksiyonlarının yakınsak olma koşulu ile enerji özdeğerlerinin kesikli olması arasındaki bağlantıyı kurabilme
7- Hidrojen atomu için Schrödinger denkleminin çözümü olan dalga fonksiyonunu türetebilme, enerji öz değerlerini elde edebilme, astrofiziksel önemini kavrayabilme
8- Açısal momentum ve spin kavramlarının mikro dünyanın da asli unsurları olduğunu ve yapılar üzerinde gözlemsel sonuçları olan roller üstlendiğini görebilme
9- --
10- --

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
2- Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
3- Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
4- Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
5- Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
6- Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
7- Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
8- Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
9- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
10- Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
12- Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
13- Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
14- Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
15- Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
16- Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
17- Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
18- Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 5 2 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 5 2 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 5 8
Ödev 10 2
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kuantum Mekaniği II, T.Dereli-A.Verçin, TÜBA Yayınları, 2013
Yardımcı Kaynaklar Kuantum Mekaniğine Giriş, Bekir Karaoğlu, Bilgitek, 2003 (5. Baskı) Quantum Physıcs, Stephen Gassiorowicz

Ders ile ilgili dosyalar