Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OLASILIK VE İSTATİSTİK |
İkinci düzey |
MM214 |
|
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yoktur
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEBAHATTİN ÜNALAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NECMİ TAŞPINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yoktur
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri (Haftada 2 saat teorik temeller)
|
Dersin amacı
|
Bu ders öğrencilere rastgele olayları modelleme ve analiz etme yeteneği kazandırma amacını taşımaktadır. Olasılık ve istatistiğin temel notasyonları yanında temel olasılıksal ve stokastik olayları modelleme yöntemleri verilmektedir. Öğrenciler bu ders sonunda, basit olasılıksal ve stokastik olayları matematiksel olarak modelleyebilmekte ve bilinen bir olaylar uzayında rastlantı değişkenlerinin olasılıklarını, beklenen değerlerini ve variyanslarını hesaplayabilmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Olasılığın temel kavramları, örnek uzay tanımı,Olasılığın bağıl frekans tanımı,
Olasılık teoremleri, Ortak ve koşullu olasılık,Bağımsız olaylar, Bayes teoremi
Rastlantı değişkeni,Olasılık yoğunluk ve dağılım fonksiyonları, Beklenen değer ve variyans,
|
1- |
Olasılığın temel kavramları, örnek uzay tanımı, olasılık teoremleri
|
2- |
Ortak ve koşullu olasılık
|
3- |
Bağımsız olaylar, Bayes teoremi
|
4- |
Rastlantı değişkeni,Olasılık yoğunluk ve dağılım fonksiyonları
|
5- |
Beklenen değer ve variyans
|
6- |
Çok boyutlu rastlantı değişkenleri, kovariyans, korelasyon katsayısı
|
7- |
Bernoulli denemeleri, Binom dağılımı
|
8- |
Poisson dağılımı
|
9- |
Sürekli rastlantı değişkeni
|
10- |
Sürekli rastlantı değişkenlende beklenen değer ve variyans
|
11- |
Standart Gaussian dağılımı
|
12- |
Gaussian dağılımı ve özellikleri,
|
13- |
Verilerin toplanması ve düzenlenmesi, aritmetik ortalama, Geometrik ortalama
|
14- |
Harmonik ortalama, karesel ortalama, dağılma ölçüleri,
|
15- |
|
16- |
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine katkı sağladı.
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi katkısı sağladı.
|
3- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine katkı sağladı.
|
4- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine katkı sağladı.
|
5- |
Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine katkı sağladı.
|
6- |
Bireysel çalışma becerisine katkı sağladı.
|
7- |
Yaşam boyu öğrenmenin öneminin anlaşılmasına katkı sağladı.
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ
|
|
2- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 1
|
|
3- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 2
|
|
4- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 3
|
|
5- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 4
|
|
6- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 5
|
|
7- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 6
|
|
8- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 8
|
|
9- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 9
|
|
10- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 10
|
|
11- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 11
|
|
12- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 12
|
|
13- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 13
|
|
14- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 14
|
|
15- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 15
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
76
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Olasılık, Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel, İstanbul , 1993. • Olasılık Problemleri, Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel, İstanbul, 1998. • Olasılık Teori ve Problemleri, İbrahim Sezginman, Eğitim Yayınları A.Ş., İstanbul, 1995. • Probability, Random Variables and Stochastic Processes, A. Papoulis, Mc Graw-Hill Book Company, New York,
|
|