Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Felsefe ve Din Bilimleri (doktora) > DİN, TOPLUM VE KÜLTÜR İLİŞKİLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN, TOPLUM VE KÜLTÜR İLİŞKİLERİ Üçüncü düzey FDB623 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CELALEDDİN ÇELİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Celaleddin Çelik
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Derviş Dereli
Dersin veriliş şekli Yüzyüze, seminer ve ödev.
Dersin amacı Modern toplumda sosyal ve kültürel yapı ile bu yapılarda meydana gelen değişmeleri anlamak, çözümlemek. Değişen sosyo-kültürel yapıların dini hayatla etkileşimini ortaya koymak ve açıklamak.
Dersin tanımı Dini hayat toplum ve kültür dünyasının ekseninde yer alır. Dindarlık farklı kültürel yapılarla etkileşimde şekillenir. Dini hayatın sosyolojik analizi toplumsal ve kültürel süreçlerde dindarlığın girdiği etkileşim süreçlerinin yine sosyolojik yöntemlerle ele alınmasıyla anlaşılabilir.

Dersin içeriği
1- Düşünce Tarihinde Din Sorunu.
2- Din ve Toplum İlişkilerinin tarihsel sosyolojik tasviri.
3- Din ve Kültür Etkileşiminin Anlaşılması
4- Dinin Sosyo-Kültürel Görünümlerine Sosyolojik Yaklaşım
5- Sosyal Farklılaşma ve Dindarlık İlişkisi
6- Kültürel Çeşitlilik ve Din İlişkisi
7- Dini Düşünce, Tasavvur ve Gruplarda Antropolojik Farklılıklar
8- Kültüre Bağlı Dinsel Farklılaşmalar.
9- Din ve Modernlik Etkileşimi
10- Din ve Sınıf, Tabaka, Aidiyet Etkileşimi
11- Kültürel Dindarlık Söylemlerinin Sosyolojik Analizi
12- Din Antropolojisinde Kültürel Farklılıklarla Din Etkileşimine Yaklaşımlar
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Modern toplumdaki sosyal ve kültürel yapıları anlamlandırır.
2- Sosyal ve kültürel yapılardaki değişimlerin farkına varır.
3- Din ve toplum arasında modern dünyada var olan ilişkileri kavrar.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2- Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3- Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4- Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5- Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6- Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8- Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9- Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10- Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11- Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13- Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14- Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ali Coşkun, Din, Toplum ve Kültür, Din Sosyolojisi ve Antropolojisine Giriş, İz Yayıncılık İstanbul 2005
Yardımcı Kaynaklar Nur Vergin, Din, Toplum ve Siyasal Sistem, Bağlam Yayınları İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar