Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLASİK MANTIK |
İkinci düzey |
FDB591 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AHMET KAYACIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AHMET KAYACIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Mahmut Sami ÖZDİL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze Anlatım, Tartışma, Örneklem ve Alıştırma.
|
Dersin amacı
|
Doğru düşünmenin kurallarını, düşünceyi doğru ifade etmeyi öğretmek; düşünmede yanlışa düşmekten koruyacak bir beceriyi kazandırmak; klasik mantık konularını ve kavramlarını tanıtmak.
|
Dersin tanımı
|
Klasik Mantık konularını içerir.
|
1- |
Mantık İlmi, Konusu, Amacı, Yararı Ve Diğer İlimlerle İlişkisi
|
2- |
Dil Düşünce Ve Varlık
|
3- |
Mantıkta Özdeşlik Tümellik Ve Surilik
|
4- |
Beş Tümel, Kategoriler, Tanım-Betim
|
5- |
Önermeler Ve Türleri
|
6- |
Önermelerin Niteliği, Niceliği Ve Kipliği
|
7- |
Yüklemi Nicelikli Önermeler (Münharifât)
|
8- |
Önermelerin Çelişiği Ve Döndürülmesi
|
9- |
Kanıtlamalar, Kıyas Ve Türleri
|
10- |
Şartlı Kıyaslar
|
11- |
Bilimsel Kanıt-Burhan
|
12- |
Bilimsel Kanıt-Burhan (Devam)
|
13- |
Cedel (Topikler)
|
14- |
Muğalata (Sofistik Deliller)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kavramların çeşitliliğini fark eder.
|
2- |
Bazı kavramların diğerlerini kapsadığını görür.
|
3- |
Bir konuya yüklem olabilecek ya da olamayacak sözleri ayırt edebilir.
|
4- |
Çelişik hükümler vermeme konusunda dikkatli davranmanın önemini kavrar.
|
5- |
Sahip olduğu bilgilerin hangi şartlarda yeni bilgilere ulaştıracağını öğrenir.
|
6- |
Kesin bilgiye ulaştıran çıkarımlar ile zan ifade eden bilgilere ulaştran çıkarımları ayırteder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
5
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş; Necati Öner, Klasik Mantık, Doğan Özlem, Mantık, A. Cevdet Paşa, Mi’yar-ı Sedât, Ebheri İsagûcî, Necip Taylan, Ana hatlarıyla Mantık, Şafak Ural, Temel Mantık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ahmet Kayacık, Bağdat Okulu, Ahmet Kayacık, Endülüs'de Mantık, Nicholas Rescher, İslam Mantık Tarihi Üzerine Araştırmalar, Hilmi Ziya Ülken, Mantık Tarihi, Tony Street, İslam Mantık Tarihi, Anton Dimitriu, History of Logic,Teo Grünberg, Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları.
|
|