Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOİSTATİSTİK |
Üçüncü düzey |
T214 D1 |
|
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AHMET ÖZTÜRK, YRD.DOÇ.DR.FERHAN ELMALI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf Dersi ve Laboratuar Uygulamaları
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin bilimsel bir çalışmanın aşamalarını öğrenmeleri, diş hekimliğinde biyoistatistik ve tıp bilişimi uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Lisans düzeyinde birinci sınıf dersi
|
1- |
Biyoistatistik Bilimine Giriş
|
2- |
Temel Bilgi Teknolojileri ve Tıp Bilişimi
|
3- |
Tıp Bilimlerinde Bilimsel Araştırma ve Planlama
|
4- |
Tanımlayıcı İstatistikler
|
5- |
Çalışma Düzenleri
|
6- |
Örnekleme yöntemleri
|
7- |
Örnek hacminin belirlenmesi
|
8- |
Olasılık ve Olasılık Dağılımları
|
9- |
Parametre Tahminleri
|
10- |
Hipotez Testlerine Giriş
|
11- |
Parametrik Testler
|
12- |
Parametrik Olmayan Testler
|
13- |
Kategorik Veri Analizi
|
14- |
Korelasyon Analizi
|
15- |
Doğrusal Regresyon Analizi
|
16- |
Tanı Testlerinin Değerlendirilmesi
|
17- |
Verilerin Tablo ve Grafiklerle Gösterimi
|
18- |
Araştırmaların Rapor Haline Getirilmesi
|
19- |
Sağlık Alanına Özel İstatistiksel Yöntemler
|
20- |
|
1- |
1. Biyoistatistik biliminin gerekliliğini kavrayabilecek
2. Değişken türlerini belirleyebilecek
3. Tıp bilişiminin uygulama alanlarını sayabilecek
4. Bilimsel bir çalışmanın aşamalarını sayabilecek
5. Bilimsel bir çalışma için konu seçimi yapabilecek
|
2- |
6. Literatür kavramını açıklayabilecek
7. Araştırma evrenini tanımlayabilecek
8. Bir çalışmadaki yüzde, ortalama, standart sapma, medyan, kartil değerlerini yorumlayabilecek
9. Bir araştırma için uygun çalışma düzenini belirleyebilecek
10. Araştırma evreninin özelliğine göre uygun örnekleme yöntemini belirleyebilecek
|
3- |
11. Örneklem sayısının belirlenmesinde gerekli olan kavramları sayabilecek
12. Olasılık dağılımlarının biyoistatistik bilimindeki önemini kavrayabilecek
13. Parametre tahminlerini yorumlayabilecek,
14. Hipotez kurabilecek
15. Birinci tip hatayı gösteren p değerini yorumlayabilecek
|
4- |
16. Normallik kavramını açıklayabilecek,
17. Verilerin normalliği hakkında karar verebilecek
18. İnternet ortamında literatür tarayabilecek
19. Anket ile ölçek kavramını ayırabilecek
20. Anket hazırlama kurallarını sayabilecek
|
5- |
21. Altın standart kavramını açıklayabilecek
22. Tanı testi kavramını açıklayabilecek
23. Eğri altında kalan alanı değerlendirebilecek
24. Duyarlılık, özgüllük, negatif ve pozitif belirleyicilik oranlarını yorumlayabilecek
25. Değişkenlerin türüne göre uygun grafikleri seçebilecek
|
6- |
26. Sayısal değişkenin dağılımına göre uygun grafikleri belirleyebilecek
27. Araştırma raporunun başlıklarını sayabilecek
28. Araştırmanın rapor haline getirilmesinde dikkat edilmesi gerekenleri sayabilecek
29. Yayınlanmış makalelerin biyoistatistiksel kritiğini yapabilecek,
30. Oran, hız, prevalans, insidans, mortalite, fatalite kavramlarını açıklayabilecek
|
7- |
31. Parametrik ve parametrik olmayan kavramlarını açıklayabilecek
32. Tek örneklem t testini uygulayabilecek
33. Normal ve homojen dağılım gösteren değişkenlerde bağımsız iki grup karşılaştırmalarını yapabilecek
34. Normal ve homojen dağılım gösteren değişkenlerde ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarını yapabilecek
35. Gruplar arası farkları yorumlayabilecek
|
8- |
36. Sayısal değişkenler için tekrarlı ölçümlerde karşılaştırma yapabilecek
37. İşaret testini uygulayabilecek
38. Normal ve homojen dağılım göstermeyen değişkenlerde bağımsız iki grup karşılaştırmalarını yapabilecek
39. Normal ve homojen dağılım göstermeyen değişkenlerde ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarını yapabilecek
40. İki kategorik değişken arasındaki bağımsızlığı yorumlayabilecek
|
9- |
41. Değerlendiriciler arası uyumu yorumlayabilecek
42. Tek kategorik değişken için yapılan bağımlı ölçümleri değerlendirebilecek
43. İki sayısal değişken arasındaki ilişkiyi yorumlayabilecek
44. Bağımlı ve bağımsız değişkenleri belirleyebilecek
45. Bağımlı değişken ile bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Doğum ve Jinekoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak Doğum ve Jinekoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Doğum ve Jinekoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
|
|
3- |
Doğum ve Jinekoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
|
|
4- |
Doğum ve Jinekoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Doğum ve Jinekoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Doğum ve Jinekoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer Veteriner Hekimlik alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
4
|
1
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003. 2-2-Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 1999. 3-Alpar R. Spor Bilimlerinde Uygulamalı statistik.Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara, 2001.
|
|