Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DÜŞÜNCE TARİHİ |
Birinci düzey |
ŞBP113 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, bilimsel ilgi alanı ve odak noktası mekan olan disiplinlerdeki öğrencilere, mekan kavramının tanımları, mekana ilişkin geliştirilen bakma biçimlerinin felsefi temelleri ve mekan bilimlerine giriş bilgilerini aktarmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders Tanımı
Dersin Kodu ŞBP113
Dersin Adı DÜŞÜNCE TARİHİ
Ön Koşul Dersleri -
Dersin Dili Türkçe
Dersin Koordinatörü PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Dersi Veren(ler) PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Dersin Yardimcıları -
Dersin Amacı Dersin amacı, bilimsel ilgi alanı ve odak noktası mekan olan disiplinlerdeki öğrencilere, mekan kavramının tanımları, mekana ilişkin geliştirilen bakma biçimlerinin felsefi temelleri ve mekan bilimlerine giriş bilgilerini aktarmaktır.
Dersin İçeriği Mekanla ilgilenen ve mekânsal müdahale biçimleri oluşturan disiplinler açısından mekanı anlamak, mekan kavrayışı geliştirmek ve tasarlanan müdahaleleri bu kavrayışlara uygun bir biçimde oluşturmak hayati önem taşımaktadır. Bu nedenle literatürde hem felsefi düzeyde hem de mekan bilimleriyle ilgilenen disiplinlerde mekan kavramının tanımlanması ve mekana dair bir kavrayış geliştirilebilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte, toplumsal olarak mekan organizasyonlarının tarihsel olarak nasıl oluştuğu, yerleşik hayata geçişten sonra ortaya çıkan toplumsal yapı ve mekan organizasyonu arasındaki ilişkiden başlayarak, günümüzdeki toplumsal ve ekonomik organizasyonun mekan organizasyonlarıyla arasındaki ilişkinin kavranabilmesini sağlamak bu dersin başarımları arasındadır.
Dersin ölçme ve değerlendirme süreçleri 2 arasınav ve 1 final sınavı kapsamaktadır. Arasınavların ilki yazılı sınav olarak gerçekleştirilecektir. 2’inci arasınav, dersin AKTS gereklilikleri içinde tanımlanan ders saati dışındaki dersle ilgili çalışma ve kendini geliştirme süreçlerinin takibi amaçlı olarak hazırlanan 5 dönem içi ödevin aritmetik ortalaması olarak sisteme girilecektir. Ödevlerle ilgili genel açıklamalar aşağıda belirtilmiştir:
1. Hazırlama Şekli: Tüm ödevler düz, beyaz A4 boyutunda kağıda elle yazılarak hazırlanacaktır. Ödev açıklamalarında belirtilenler dışında ve ek olarak eklenecek dokumanlar dışında bilgisayar çıktısı olarak hazırlanan hiçbir teslim kabul edilmeyecektir. Mürekkepli kalem ya da kurşun kalem kullanımı tercihe bağlıdır. Ödevlerin hazırlanması konusunda gösterilen özen değerlendirme ölçütlerinden biridir. Özensiz ve meslek insanı ciddiyetinden uzak hazırlanan ödevlerin değerlendirmesi buna göre yapılacaktır.
2. Teslim Formatı: Yukarıda tanımlanan biçimde hazırlanmış olan ödevler, dersin kodu ve adı, hazırlayan öğrencinin öğrenci numarası, adı ve soyadı, ödev numarası ve teslim tarihinin yazıldığı bir kapak sayfası eklenerek A4 boyutlarında poşet dosya içinde, her sayfada sayfa altına sayfa numarası yazarak ve zımbalanmadan öğrencinin bizzat kendisi tarafından tutanak imzalanarak teslim edilecektir. Öğrencilerin ödevlerini başkaları aracılığıyla teslim etmesi kabul edilmeyecektir. Bizzat öğrenci tarafından teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.
3. Derse Devam Muafiyeti Olan Öğrenciler: İlgili yönetmelik ve yönerge hususları gereği ders devamından muaf olan öğrenciler, yine ilgili yönetmelik ve yönerge hususları gereği dersin değerlendirme süreçlerinden; dolayısıyla ödevlerden muaf DEĞİLDİR! Devam muafiyeti olan öğrencilerin, tanımlanan ödevleri, tanımlanan hazırlama şekli ve teslim formatına uygun olarak, ödev teslimi için tanımlanan haftanın Çarşamba günleri saat 14:30’a kadar ders sorumlusuna teslim etmeleri gerekmektedir. Derse devam zorunluluğu olan öğrenciler teslim için tanımlanan hafta ders saati başında, devam muafiyeti olan öğrenciler teslim için tanımlanan hafta Çarşamba günü saat 14:30’a kadar ödevlerini teslim etmelidir. Süresi içinde teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.
4. Ödev Telafisi: Öğrenciler, hazırlamakla yükümlü oldukları toplam 5 ödevden en fazla 1 ödevi telafi edebilirler. Ödev telafisi sadece 1 ödev için geçerlidir. Öğrenciler teslim etmedikleri bir ödevi ya da düşük not almış oldukları bir ödevi telafi edebilirler. Telafi ödevlerinin teslimi için son hafta 13. Haftadır. Öğrenciler telafi ödevlerini yukarıda belirtilen hazırlama şekli, teslim formatı ve ödev teslim süresi içinde yine tutanak imzalayarak ders sorumlusuna teslim edebilirler. 13. Haftada belirtilen süre içinde teslim edilmeyen telafi ödevleri, sonraki süreçte kabul edilmeyecektir.
5. Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Ders Başarımına Olan Etkisi / Katkısı: Öğrenciler dönem süresince 5 adet ödev hazırlamakla yükümlüdür. Her bir ödev toplam 100 not baremi üzerinden değerlendirilecek ve 5 ödevden alınan notun aritmetik ortası öğrenci not sistemine 2’inci Vize Notu olarak girilecektir. Ödevlerin değerlendirme ölçütleri aşağıda ağırlıkları da tanımlanarak sıralanmıştır:
- Tanımlanan ödev hazırlama şekli ve teslim formatına uygunluk (%20)
- Sorulan içeriği tanımlama zenginliği ve içeriği (%35)
- Örneklendirme tutarlılığı ve zenginliği (%35)
- Anlatım doğruluğu ve tutarlılığı (%10)
Ödevlerin tanımlanacağı ve teslim edileceği haftalar, aşağıda Haftalık Ders İçeriği kısmında gösterilmiştir.
|
1- |
Dersin kapsamı konusunda genel bilgilendirme ve giriş
|
2- |
Zaman ve Mekan: giriş düzeyinde temel kavramsal açıklamalar
|
3- |
Zaman ve mekan: görelilik– 1. Ödev Tanımı
|
4- |
Bilgi, kavram, kavramlaştırma, kuram, düşünce sistemleri ve felsefi akımlar arasındaki ilişki (1) – 1. Ödev Teslimi / 2. Ödev Tanımı
|
5- |
Bilgi, kavram, kavramlaştırma, kuram, düşünce sistemleri ve felsefi akımlar arasındaki ilişki (2) – 2. Ödev Teslimi / 3. Ödev Tanımı
|
6- |
Gerçeklik, toplum sözleşmesi, düşünce sistemleri ve mekan algısı – 3. Ödev Teslimi
|
7- |
Gerçeklik, toplum sözleşmesi, düşünce sistemleri ve mekan algısı 2
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Modernizm öncesi dönem yerleşmelerde mekan organizasyonu
|
10- |
Gerçeklik, mekan organizasyonu ve mekan algısı: göreli mekanı yerleşme temelinde anlamak – 4. Ödev Tanımı
|
11- |
Gerçeklik, mekan organizasyonu ve mekan algısı: mekanın temsili, temsilin mekanı ve algılanan mekan – 4. Ödev Teslimi / 5. Ödev Tanımı
|
12- |
Kent ve kentin tanımlarının mekan organizasyonu temelinde incelenmesi (1) – 5. Ödev Teslimi / Ödev Telafi Başlangıcı
|
13- |
Kent ve kentin tanımlarının mekan organizasyonu temelinde incelenmesi (2) – Telafi Ödevlerin teslimi
|
14- |
Modern kent düşüncesi ve mekan anlayışındaki değişim (1)
|
15- |
Modern kent düşüncesi ve mekan anlayışındaki değişim (2)
|
16- |
Geri bildirimler
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Epistemoloji
|
2- |
Mekan ve zaman kavrayışı
|
3- |
Modernizm öncesi dönem yerleşmelerde mekan organizasyonu
|
4- |
Gerçeklik, mekan organizasyonu ve mekan algısı
|
5- |
Kent ve kentin tanımlarının mekan organizasyonu temelinde incelenmesi
|
6- |
Mekan bilimleri için kavramsal çerçeveler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
11
|
1
|
11
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
5
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Hovardaoğlu, O . (2020). Platon’un Devlet’inden Mekan Organizasyonuna: Sosyo-Mekansal Süreçleri Anlamak için bir Kavramsal Çerçeve Önerisi . İDEALKENT , 11 (29) , 238-258
1. Bahm, J. A., Epistemology: Theory of Knowledge, 1995
2. Horkheimer, M., Akıl Tutulması, 1986
3. Rossi, J.G., Analitik Felsefe, 2001
4. Barnes, B., Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, 1990
5. Foucault, M., Bilginin Arkeolojisi, 1999
6. Lefebvre, H., Modern Dünyada Gündelik Hayat, 1996
7. Tuğcu, T., Batı Felsefesi Tarihi, 2000
8. Kant, I., Pratik Usun Eleştirisi, 1999
9. Tekeli, S., et al., Bilim Tarihine Giriş, 1999
10. Ronan, C. A., Bilim Tarihi, 2003
|
|