Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ |
İkinci düzey |
SBB 000 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AHMET ÖZTÜRK, Doç. Dr. Gökmen Zarasız, Dr. Öğr. Üyesi. Gözde Ertürk Zararsız
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze - Anlatım ve Uygulama
|
Dersin amacı
|
Bir bilimsel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi ve elde edilen bulguların raporlanması sürecinde dikkat edilmesi gereken konularda öğrencileri bilgilendirmek.
Bilimsel araştırmalarda kullanılan protokoller ve kılavuzları da dikkate alarak bilimsel araştırmayı kurgulama aşamasından raporlama aşamasına kadar olan süreçte bir bütün olarak ele almak.
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağı konusunda gerekli olan aşamaları verir.
|
1- |
Biyoistatistik temel kavramları (Tanımlayıcı/Çıkarımsal istatistik, tanımlar, değişkenler, vb.)
|
2- |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramlar
|
3- |
Literatür taramasında temel kavramlar (Web of Knowledge, Scopus, PubMed, ULAKBIM, vb.)
|
4- |
Bilimsel araştırma türleri (Olgu-kontrol, prospektif kohort, kesitsel çalışma, randomize kontrollü deneyler, meta analizi, vb.)
|
5- |
Risk ölçüleri (Odds oranı, göreli risk, insidans, prevalans, vb.)
|
6- |
Örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü hesabı (Güç analizi)
|
7- |
Etik kurul dosya hazırlama süreci
|
8- |
Bilimsel araştırma kılavuzları (CONSORT, STROBE, PRISMA, SAMPL, vb.)
|
9- |
İstatistiksel bulguların tablo ve grafikler ile raporlanması
|
10- |
Bilimsel araştırmalarda hata/yanlılık kaynakları
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırmaların felsefesini anlayabilecek,
|
2- |
Etkin bir şekilde literatür taraması yapabilecek
|
3- |
Araştırma hipotezini belirleyebilecek, hipoteze uygun çalışma düzenine karar verebilecek,
|
4- |
Araştırma verilerini toplanması sürecinde uygun istatistiksel örnekleme yöntemine karar verebilecek,
|
5- |
Veri analizi için uygun istatistiksel yöntemleri belirleyebilecek,
|
6- |
Araştırma bulgularının değerlendirilmesi, yorumlanması ve raporlanması sürecini bir bütün olarak yürütebilecektir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
Sunum ve aktarma becerisi kazanır,
|
|
4- |
Biyoistatistik Ana bilim alanında uzmanlık düzeyinde yeterli bilgi birikimine sahip olur,
|
|
5- |
Bilimsel bakışa sahip olur,
|
|
6- |
Bilimsel bir çalışmanın nasıl planlanıp yürütüleceğini öğrenir,
|
|
7- |
Saha çalışmalarında bilgi, görgü ve beceri kazanır
|
|
8- |
Bilimsel yenilikleri takip eder,
|
|
9- |
Bağımsız çalışma ve işbirliği yapabilme becerisine sahip olur,
|
|
10- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur,
|
|
11- |
Karşılaşılan sorunlara çözümsel bakış açısı kazanır,
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
19
|
19
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
60
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Eğitmen notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
(1) Marder, Michael P. Research methods for science. Cambridge University Press, UK, 2011.
(2) Pruzan, P. Research methodology. Springer, Switzerland, 2016.
(3) Sümbüloğlu, K. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Teknikleri ve İstatistik, Ankara 1978.
|
|